Waarom hebben sommige windmolens in een windmolenpark een andere snelheid?

Het is me opgevallen dat niet alle windmolens met dezelfde snelheid ronddraaien. Het verschil kan wel 30-50% zijn. Dan bedoel ik molens die in één en dezelfde groep staan en - voorzover ik als leek kan zien - allemaal van hetzelfde type. Wat zou de reden kunnen zijn waarom de één harder draait dan de ander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een windmolen wordt, tijdens het opwekken van energie, heet. Omdat oververhitting desastreuze gevolgen kan hebben zullen windmolens af en toe stilstaan, of tijdelijk langzamer draaien. Vandaar dat als je een rijtje windmolens ziet er drie voluit kunnen draaien, drie op halve kracht, en drie stilstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

- er kan lokaal meer wind staan vanwege obstakels bovenwinds
- E is geen vraag naar de complete capaciteit, daarom hebben ze de molens niet allemaal op dezelfde 'hoek' ingesteld staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dynamo in de windmolen moet een bepaalde snelheid hebben. Daar zorgt een versellingsbak voor die tussen de wieken en de dynamo zit. Als de molen meer of minder stroom
Moet leveren word de molen
Meer of minder in de wind gezet met de juiste versnelling er bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Windmolens met grotere wieken vangen ook meer wind. Als de windmolens in een andere hoek de wind vangen zullen ze ook sneller/minder snel gaan draaien. Het kan ook zijn dat op de ene plek toevallig meer wind staat dan de andere. Je hebt het vast weleens meegemaakt dat als je bijvoorbeeld naar het strand gaat ineens meer wind staat dan in de stad. Hiermee is dit te vergelijken.