De knipper modus op je fiets verlichting mag niet, waarom zit dit er dan toch op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
omdat sommige fietsers zichtbaarheid en veiligheid belangrijker vinden dan een boete
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind (als fietser) de knipperende lichtjes juist vervelend, en kan me indenken dat je als autobestuurder denkt dat het een hulpdienst is.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
een snelfietsende ehbo'er die wieoewieoewieoe roept
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In België zijn ze toegelaten. Mij maakt het niet uit of ze nu knipperen of niet, al zie ik ze minder en minder op de weg. In het begin was het een rage. Fietslichten die mij verblinden vind ik veel storender!! Ook heb ik al negatieve tot zelfs aggressive opmerkingen gekregen. Als het stroomverbruik echt te verwaarlozen is wil ze gerust op continu zetten. Maar is dit wel zo? Is dit ooit wetenschappelijk getest? Dan zou ik graag weten wat de winst/verlies is.

Het beste antwoord

Omdat dat massaal in China of een ander goedkoop land wordt geproduceerd voor veel verschillende landen waar het misschien wel toegestaan is om knipperende lampjes te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best logisch natuurlijk.... Bedankt;)

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk wordt de electronica niet gemaakt met de Nederlandse wetgeving in het achterhoofd. Die dingen zullen wereldwijd geexporteerd worden en toegepast worden op andere zaken dan alleen fietsverlichting.

Het zal een grotere kostenpost zijn om ook nog lampjes te ontwikkelen die alleen maar aan en uit kunnen alleen omdat je in Nederland geen knipperende fietsverlichting mag voeren.

Druk dan maar 2x zal de producent gedacht hebben. En gelijk heeft íe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dergelijke verlichting wordt niet alleen voor de Nederlandse markt gemaakt waar deze regel geldt.

In het buitenland heeft men andere regels en wellicht zijn er landen waar men geen speciale eisen aan fietsverlichting stelt.

Het kan juist als voordeel gezien worden dat de lamp knippert, omdat hij dan eerder opvalt, bovendien is het stroomverbruik van een knipperende lamp lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet in alle landen verboden om de knipper modus op te zetten. Het mag niet op een fiets, maar als voetganger mag je die wel gebruiken. Daarom zit hij er dus nog op.

Het is stom dat het niet mag op de fiets want met de knipperstandmodus ben je veel zichtbaarder dan met de gewone lampjes aan. Het knipperen trekt de aandacht van de bestuurder zodat deze je van ver reeds opmerkt!

Het kan evenwel zijn dat de bestuurders licht gestoord worden door het knipperen van een zeer fel lampje, ik kan dit ook wel begrijpen.

conclusie: als voetganger gebruik je best de knipperstand, als fietser zet je de gewone stand op. Het zit er dus nog op voor voetgangers en indien de lampjes ook in andere landen verkocht worden.

Tip: best ook een fluovestje aandoen in de nacht. Dit is al lang aanvaard en mensen lachen je er niet meer mee uit! Je bent ook dan veel zichtbaarder.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JeannetteAJ
6 jaar geleden
Knipperende lampjes leiden af van het overige verkeer en zijn daardoor juist gevaarlijk. Ik dacht laatst een wagen met blauw zwaailicht zien; bleek een blauw knipperend hondenhalsbandje :-(. Gelukkig is knipperlicht op de fiets verboden. Op vakantie neem ik altijd reflecterende armbanden mee voor wanneer ik langs een donkere weg loop.
Het knipperen verhoogt niet alleen de zichtbaarheid. Het verlaagt ook nog het stroomverbruik met ongeveer de helft. Het lijkt mij dat je geen bekeuring zult krijgen als je met een knipperend licht fietst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk niet, maar het mag niet, en voor je tegenliggers kan het erg vervelend zijn. Ik haat het als ik tegen zo'n lichtje in fiets :-(