Waarom blijven waterdruppels bijna overal aan kleven?

Bijv op een autoruit, of tegen de muur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de ionen negatief geladen zijn geloof ik , ik ben niet helemaal zeker vandaar reactie

Het beste antwoord

Je hebt cohesie, dat is aantrekkingskracht tussen dezelfde moleculen zonder chemische binding en je hebt:

ADHESIE en dat is binding tussen verschillende stoffen

zie ook bijgevoegde link daar staan ook een aantal mooie voorbeelden in

Bijv dat vloeistof IN een rietje iets hoger staat dan erbuiten is ook een voorbeeld van adhesie

dat water op een licht hellend oppervlak blijft liggen is een combinatie van adhesie EN cohesie

De cohesie probeert een bolletje van het water te maken, de adhesie voorkomt dat het eraf glijdt. Wordt de druppel dan groter (bijv als het regent) maar de cohesie er een grotere druppel van en uiteindelijk wint dan de zwaartekracht en glijdt hij naar beneden

Die krachten verschillen trouwens per stof en ook onderling, water is heel sterk in de cohesie, sterker dan veel andere vloeistoffen
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Even voor de reactie: Water is geen ion, maar heeft wel een dipool. Een plus en een min kant. Hierdoor ontstaat er een soort magnetische kracht tussen water moleculen, immers plus trekt min aan en min plus. Hierdoor lossen andere polaire stoffen goed op in water.

Maar dit is niet het antwoord op de vraag, dit is van der waals kracht. Massa's trekken elkaar nou eenmaal aan. Daarom zit druppelt water liever langs de muur, dan door de lucht. De muur geeft namelijk veel meer van deze kracht, omdat deze een hogere massa heeft.

Water heeft een relatief kleine massa en kleeft daardoor helemaal niet zo goed, maar alsnog geldt, liever een muur dan lucht.

Bij de autoruit is het ook nog zo dat ze er tegenaangedrukt worden door de lucht, tenminste als je rijdt.

Conclusie, dit geld voor alles en dus niet specifiek water. De kracht die hiervoor zorgt is van der waals kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooo, oke ! dankje ;)