Beter goed gejat dan slecht bedacht?

http://www.goto2012.nl/blog/?page_id=65

De aarde is een bol, en om de aarde heen hebben we de atmosfeer. De atmosfeer bestaat uit vele lagen en een van de hogere lagen is de ionosfeer, die ongeveer 90 kilometer boven de aarde begint. De ionosfeer is electrisch van aard en weerkaatst radiogolven. Door de weerkaatsing ontstaat een soort van tunnel om de aarde heen, en die tunnel heeft een resonantie. Denk aan een fles, dat is een holle ruimte en door die ruimte aan te blazen ontstaat er een toon. Zo is het ook in de ruimte tussen de aarde en de ionosfeer, die ruimte fungeert als een soort van klankkast voor radiogolven, en door die klankkast aan te slaan krijg je geluid, een zogenaamde “staande golf”. In dit geval radiogolven, en wel op een hele lage frequentie, ongeveer 7,8 Hertz. Het opwekken van die tonen of “golven” kan veroorzaakt worden door onweer en andere atmosferische storingen, of ook door golven vanuit de ruimte. De golflengte of frequentie wordt bepaald door de eigenschappen van de ruimte, de afmeting en de snelheid van de golf die zich voortplant door die ruimte. De lengte van de ruimte is de omtrek van de aarde, ongeveer 40.000 kilometer, en de snelheid is de lichtsnelheid, ongeveer 300.000 kilometer per seconde.

De frequentie is dus heel eenvoudig te berekenen, 300.000/40.000=7.5 Hertz. De werkelijke gemiddelde waarde is 7.83, en blijkt ook nog eens een beetje schommeling te vertonen van maximaal plus of min 0,5. Deze waarde is jaren geleden in 1952 al voorspeld door een duitse wetenschapper Winfried Otto Schumann, wiens naam de golven dragen. Omdat het gaat om een resonantie, zijn er ook hogere “tonen” mogelijk, net als een snaar boventonen heeft. Die boventonen zijn 14.3, 20.8, 27.3 en 33.8 Hz. In het plaatje hieronder links kun je zien hoe die golven om de aarde lopen voor de verschillende frequenties, en rechts zie je een spectrogram.