Als de maan voor vloed zorgt, waarom is het dan tegelijk aan de andere kant van de aarde ( verre kant ) ook vloed ?

Als de maan water aantrekt zou je verwachten dat de maan alleen aan de maan- zijde van de aarde trekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is een beetje een ingewikkeld verhaal .
De maan draait niet alleen om de aarde , maar de aarde en de maan draaien samen om een gemeenschappelijk zwaartepunt , waarbij de aantrekkingskracht van de zon ook nog een rol speelt.
Maar om het simpel te maken :
Het water bolt op aan de kant van de maan door de aantrekkingkracht vande maan , en aan de andere kant van de aarde , omdat daar de aantrekkingskracht van de maan het laagst is . Eb en vloed vormen eigenlijk enorme golven die rond de aarde gaan.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt door de middelpuntvliedende kracht van de aarde. De aantrekkingskracht van de maan zorgt dat het water rond de evenaar, noordeljk of zuidelijk halfrond op zijn hoogst is,of juist niet) en de middelpuntvliedende kracht van de aarde zorgt ervoor dat dat 'hoge' water over de hele omtrek van de aarde op dat halfrond / die hoogte verdeeld is.

De maan trekt dus niet het water naar één kan ten opzichte van de aarde, maar naar het een of andere halfrond (of de evenaar). Op die hoogte is het dan dus rondom aan alle kanten eb en vloed. Simpelweg omdat de aarde niet stilstaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Datr is dan even in een notendop ; er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken, maar puur voor wat betreft je vraag is dát dus de reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 compliment voor je altijd duidelijke uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nóg een antwoord gekregen , maar die staat niet op de site wel in mijn mailbox. Mijns inziens is dat het beste antwoord. Zal hem overtypen , is iets anders dan de uitleg van Marleen , maar toch heel erg bedankt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Goldenten ,
Antwoordman heeft geantwoord op je vraag. "Het is een beetje een ingewikkeld verhaal .
De maan draait niet alleen om de aarde , maar de aarde en de maan draaien samen om een gemeenschappelijk zwaartepunt , waarbij de aantrekkingskracht van de zon ook nog een rol speelt.
Maar om het simpel te maken :
Het water bolt op aan de kant van de maan door de aantrekkingkracht vande maan , en aan de andere kant van de aarde , omdat daar de aantrekkingskracht van de maan het laagst is . Eb en vloed vormen eigenlijk enorme golven die rond de aarde gaan " Wil je deze e- mails niet meer ontvangen ? Stel het in bij het bewerken van je vraag.
Ik geloof (geloof ) dat de maan geen water aantrekt maar een kosmische kracht achter de maan in een bepaalde - maan - aarde - stand word *geblokkeerd . miz is dit een beter grijp punt .. het ontstane eb gedeelte is minder aangetrokken wat elders door draaing de vloed veroorzaakt ! *Maar het zou ook in het andersom kunnen werken , , kosmische versterking of druk. De maan ondergaat vanuit zichzelf dus geen verhoogde activiteit . Maar dit was niet helemaal je vraag