komt de opwarming van de aarde echt door co² uitstoot? sommige wetenschappers beweren dat het gewoon een nieuwe periode is net zoals de ijstijd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Ja, het komt echt door de uitstoot van 'broeikasgassen', zoals CO2. En ja, het is ook gewoon een andere klimatologische periode net zoals een ijstijd.

Echter, we zijn met zijn allen heel hard bezig om de klimaatsfluctuaties te beinvloeden. Op zich is opwarmen niets bijzonders. De snelheid waarmee het gebeurd is echter niet vaak eerder voorgekomen (Het is wel een keer eerder voorgekomen overigens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CO2 is een zogenoemd broeikasgas. Het laat zonlicht door, maar houdt warmtestraling tegen. Daardoor werkt het als een lekker warme deken.
Maar er zijn meer soorten broeikasgassen. Aardgas (=methaan) bijvoorbeeld, en dat werkt als een 'dikkere deken'.
Varkens en koeien zorgen voor veel methaan in de lucht. Ook termieten zorgen ervoor.
Dus CO2 is maar een van de factoren.

Dertig jaar geleden dachten veel geleerden aan een nieuwe ijstijd, maar momenteel denken de meesten, dat de temperatuur van de Aarde aan het stijgen is.
Zo stond in de krant, dat Shell snel wil gaan boren naar olie en gas op de Noordpool. Want daar is steeds minder ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, inderdaad - ik heb eens oude kranten gezien, ergens uit de jaren 1970. Daarin sloeg de milieubeweging alarm: de naderende ijstijd zou de voedselvoorziening ernstig in gevaar brengen. Om dat te verhinderen, of op z'n minst uit te stellen, stelde de milieubeweging voor om zoveel mogelijk olie en aardgas te verbranden. Dat zou hopelijk wat meer CO2 in de atmosfeer brengen, en daarmee zou de ijstijd misschien kunnen worden afgewend.
Nee, dat is volstrekt onduidelijk. Het aantal voor- of tegenstanders van de broeikashypothese is niet van belang, want wetenschap wordt niet bedreven bij meerderheid van stemmen. De politiek drijft de discussie echter in éen bepaalde richting. Met wetenschap heeft dit niets van doen, wel met geld en andere belangen.
12 jaar geleden
De afgelopen miljoenen jaren zijn er een aantal grote ijstijden begonnen en weer gestopt. Niemand heeft hiervoor een sluitende verklaring kunnen vinden.

Er zijn nu mensen die zeker weten dat er een opwarming aan de gang is en dat deze door CO2 komt. En waar geloof begint, daar stopt sceptisch wetenschap en beginnen overheden met belastingen.

Simpel gezegd: de periode waarover wij de temperatuur meten is te kort om te kunnen spreken van een komende ijstijd of opwarming. Het CO2 gehalte in de atmosfeer zou wel eens een relatief kleine factor kunnen zijn. Het verdwijnen van regenwouden en vervuilingvan de zee zouden wel eens een groter effect kunnen hebben.
Maar daar kun je in Nederland dan helaas geen belasting op heffen :-)

Vorm je eigen mening hierover en vraag bij iedere theorie naar bewijzen, bijvoorbeeld of die de ijstijden (toen er nog geen mensen waren) naar jouw mening goed verklaart!!