Zie bron voor meer info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zonnewind is een stroom van geladen deeltjes die ontsnappen van het oppervlak van de Zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door periodieke uitbarstingen van materiaal aan de rand van de zon worden grote hoeveelheden elektrisch geladen deeltjes de ruimte in geslingerd. Deze wolk van deeltjes noemt men zonnewind.

Op bepaalde tijden en plaatsen kun je door de zonnewind ook het Noorderlicht zien.

Verder kan het echt een heel nadelig effect hebben op ons dagelijks leven zonnewind of zonnestorm kunnen storingen veroorzaken in het elektriciteitsnetwerk of communicatienetwerk. Ook computers kunnen (tijdelijk) grote schade oplopen tijdens een zware zonnewind. Maar ook luchtvaart, radiocommunicatie, GPS navigatie, Stroomnetwerken kunnen geraakt worden door een zonnewind.

Zoek maar op:
China had pas nog op 17-02-2011 grote problemen met de radiocommunicatie door een zonnewind.
Zweden had in 2003 te maken met een lichte zonnewind. Hierdoor viel het elektriciteit uit en het GPS werkte niet meer.