Hoeveel kilo aan CO2 wordt er minder uitgestoten als er 100 kilo aan kringloopgoederen een tweede leven krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo zou dat een constante hoeveelheid CO2 per kilo zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord wordt te variabel omdat kringloopgoederen vanalles kan zijn.
Het ene is handmatig vervaardigd uit natuurproducten zonder zware industriele processen, het ander niet.

Antwoorden (2)

Hangt af van de materialen en wie de producent is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, goeie vraag.

De Keuringsdienst van Waarde (TV) heb een vergelijkbaar onderzoek gedaan naar de CO2 uitstoot/last die hun kijkers genereerde met het bekijken van het programma en ter compensatie een bos gekocht, een erg amusante uitzending weer (in twee delen, bron: deel 1)

In de uitzending word duidelijk dat het best ingewikkeld is op pressies de CO2 uitstoot van iets te berekenen, ze hebben er zelfs de grootte Maurice de Hondt er bij gehaald. Voor 100 kg kringloopgoederen is het ook zo, vooral omdat we niet weten om wat voor soort goederen het gaat (Kleding, meubels fietsen.) Maar wat er minder aan CO2 wordt uitgestoten is de CO2 de uitstoot van 100kg spullen die niet nieuw gekocht en geproduceerd hoeft te worden.

Misschien is het wel leuk voor kringloopwinkel promotie om een soort gemiddelde uit te rekenen.

Bron2: een wat technischer verhaal over CO2 productie, maar niet specifiek voor bepaalde producten.