laatst zag ik op het journaal dat de zwaartekracht van de aarde in kaart was gebracht . Nou vraag ik me twee dingen af :

Kan iemand die bij meer zwaartekracht is geboren is harder rennen als hij op een plek is waar minder zwaartekracht is ?
En valt bij meer zwaartekracht iets sneller naar beneden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waar je geboren bent zal volgens mij niet veel effect hebben. Maar meer afhangen van de plaats waar je bent.

Op een plek waar de zwartekracht hoger is zal inderdaad iets wat valt een net iets hogere snelheid bereiken.

Ook binnen Nederland zijn er verschillen, als je op Terschelling 100 kilo weegt, en je gaat naar Zuid Limburg,
dan weeg je daar al 25 gram minder.

(ik weet dat je massa (in kg) en gewicht (een kracht dus in Newton) niet door elkaar moet gebruiken, maar pas me even aan aan het gangbare taalgebruik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dus ik krijg in Limburg meer wiet als ik een gram bestel dan in Friesland? :) Cool...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee juist meer haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zegt ie! :D Eh.. wacht effe, neehee, juist MINDER! Want je moet er ook nog heen en weer naar toe rijden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha :p
Verschillen hangen er eerder van af of je opgegroeid bent bij meer G. Heel je "mobiele apparaat" past zich in functie van de dagdagelijkse inspanningen naar de heersende G aan. Als je onder die omstandigheden opgroeit, heb je onder lagere G (iets) meer uithoudingsvermogen. Dus Inuit (de aarde is geen bol) en Scherpas zijn "fenotypisch" iets meer bevoordeeld. Hoewel de laatsten "lager" veel beter presteren door het zeer hoge aantal rode bloedcellen die je extra aanmaakt door hoog te leven. Hierdoor neemt
de capaciteit van de zuurstofuitwisseling enorm toe.

Een meer wetenschappelijk antwoord kan je hier vinden:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/11373