Wordt de verwarming sneller warm als je het op 30 graden zet dan als je het op 20 graden zet?

Mijn vraag is dus niet of het warmer wordt, want dat is logisch, maar of het sneller warm wordt. Stel het is 10 graden in een kamer. En je wil dat het 20 graden wordt. Is het dan sneller 20 graden als je het op 30 graden zet (en op tijd weer naar beneden doet)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dat hangt van je thermostaat en ketel af. Moderne thermostaten met bijpassende ketels meten het verschil tussen de bestaande temperatuur en de gevraagde temperatuur. Dan wordt het sneller warm als je hem hoger zet. Ouderwetse thermostaten kennen alleen aan en uit en dan maakt het dus niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Ik heb ook zo'n modulaire thermostaat, en om heel snel van een koud naar een warm huis te gaan kan ik de thermostaat even een minuut of 20 op maximaal zetten, zodat de regeling niet gaan moduleren maar de ketel gewoon continue aanhoud totdat het warm in huis begint aan te voelen.
Anders kan het wel 1,5 uur duren (niet zo'n bijster intelligente regeling dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel intelligente regeling als het gaat om zo zuinig mogelijk stoken. Het is meestal ook ongunstig voor het verbruik om het huis bij korte afwezigheid zo veel te laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook mijn ervaring.

Andere antwoorden (3)

als het goed is niet want de ketel zet direct op volledig vermogen om het warm te krijgen. dus als het goed is zal hier geen verschil in moeten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.
Wel hangt dat een beetje van de uitvoering (kwaliteit) van je thermostaat af. De ze meet het verschil tussen de actuele en de gewenste (gevraagde) temperatuur. Dit wordt omgezet naar een logaritmische temperatuurverschil. Hoe groter dit temp. verschil des te groter de stappen die de thermostaat zal nemen om de gewenste temperatuur te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt inderdaad enkel van je thermostaat af. Je brander levert zo rendabel mogelijk een constant thermisch vermogen. Je circulatiewater warmt intern altijd evensnel op, de circulatiepomp draait ook op een constant toerental. Een oude thermostaat stuurt warmte en stopt wanneer de gewenste temperatuur gemeten wordt, waarna die uiteraard nog piekt. Intelligente thermostaten die een een domoticasysteem zitten, al dan niet met meerdere meetpunten, kunnen soms wel getrapt werken. Ze sturen een hoeveelheid warmte naar het lokaal en nemen af en toe een pauze om te meten hoe snel daar de temperatuur stijgt, om zeker niet teveel brandstof te verspillen. Is het verschil tussen de gevraagde temperatuur en de begintemperatuur groter, zal er aanvankelijk al een grote hoeveelheid warmte naar het lokaal gestuurd worden. In hoogbouw is ook nog de lengte van de horizontale buizen een factor; stijgend warm water (convectie) kan de pomp een handje helpen.