ik hoorde iemand iets zeggen over als alle bijen uitsterven de mens binnen 4 jaar ook zal uitsterven waarom? bijensterfte is laatste tijd in t nieuws

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn een aantal planten rassen die inmiddels zo veredeld zijn dat ze vruchten vormen zonder bevruchting (en dus zonder zaadvorming). Dit verschijnsel heet parthenocarp. Hierbij kun je denken aan pitloze druiven, komkommers en bananen. Consumenten hebben liever een pitloos product en de plant hoeft geen energie te steken in de productie van zaden. Daarnaast worden veel landbouwgewassen (granen en mais bijvoorbeeld) niet door insecten bestoven maar door de wind. Bijen spelen daar dus geen rol in. Dus die noodkreet is niet waar, het zou wel een droeve wereld worden als de honingbijen uitgestorven zijn, maar de mens overleef dit wel.

Bijen zorgen voor bestuiving. Geen bijen, geen bestuiving, geen eten. Beetje kort door de bocht maar de strekking lijkt me duidelijk.

Bijensterfte neemt wereldwijd en in Nederland alarmerend toe. De eerste website beoogt kennis en ontwikkelingen in wetenschap en beleid rond de vele oorzaken van bijensterfte inzichtelijk en toegankelijk te maken voor een breed publiek. De website is een initiatief van afdeling Natuurwetenschap en Samenleving, Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en Innovatie, Universiteit Utrecht. Kijk ook eens wat de imkers erover zeggen op het Imkerplatform. (td)

Bronnen:
http://www.bijensterfte.nl/nl
http://www.imkerplatform.nl/

Dit is wat overdreven. Er zullen planten verdwijnen die zich vermenigvuldigen door middel van bestuiving door bijen. Hierdoor zullen er minder voedingsmiddelen zijn, maar dat zal de mens wel overleven denk ik, omdat we niet van die planten afhankelijk zijn. De mens zou pas uitsterven als wij ons ook door middel van bestuiving zouden voortplanten. Maar gelukkig is dat niet zo...

Als ik op het ogenblik bij de bloeiende wilde planten kijk, dan zie ik heel veel soorten zweefvliegen en hommels die ook de bloemen bestuiven, De belangrijkste bestuiver is trouwens nog steeds de wind, dan zijn er ook nog de vlinders en andere insecten. Bijen vliegen trouwens op lang niet alle bloemen zo als er wel eens gedacht wordt. Toen er voor het eerst tomaten in kassen gekweekt werd, was het grote probleem dat er geen bijen in de kassen kwamen. Ze hebben dat toen opgelost door iedere dag even tegen de tomatenplanten te tikken, voor een goede bestuiving. Zonder bijen zal de wereld gewoon blijven bestaan en ook de mens, maar bijen zullen nooit uitsterven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100