Wat is niks? Ergens eindigt alles, waar is dat en wat is er dan?

Men zegt dat het heelal oneindig is, maar op een gegeven moment is er toch niks meer? Wat is niks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Wie zegt dan dat het heelal (universum) oneindig is? Voor zover ik weet kun je vrij goed aantonen dat het heelal op dit moment uitdijt (redshift van ver verwijderde sterrenstelsels) en iets dat kan uitdijen is a priori niet oneindig. Wel zal het waarschijnlijk oneindig uitdijen, tenminste dat denken de meeste kosmologen nu, en dat hangt ermee samen dat de totale massa (inclusief donkere materie en donkere energie) van alle materie in het universum onder de kritieke grens ligt die nodig is om een vlak of gesloten universum te maken.

Lees eens http://www.urania.be/sterrenkunde/sterren/heelal.php want daar staat een en ander uitgelegd over open/vlak/gesloten universum.

Als je er ECHT heel veel meer van wil weten kan ik je MET NADRUK aanbevelen om eens te gaan luisteren naar de audio cursus "The Teaching Company: Understanding The Universe" gegeven door de steengoede Alex Filippenko. (http://www.teach12.com/tgc/courses/Course_Detail.aspx?cid=1810). Die cursussen zijn zeer duur, maar er zijn ook gewoon mp3'tjes van en die zijn een stuk goedkoper natuurlijk **kuch**download**kuch**.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde ergens dit:
Het menselijk brein is niet zo ver ontwikkeld om dat te kunnen bevatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wezenlijk verschil tussen iets en niets. Het zijn verschijningsvormen van een en het zelfde: potentialiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder verdere uitleg zegt zo'n uitspraak niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan doe jij je nickname geen eer aan.
Hier moet je niet aan denken, dit weet niemand en je hersens raken in de knoop van deze vraag. Ik zal hem aan mijn AK leraar vragen. Als hij iets weet zal ik het hier neerzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit weet eigenlijk nietmand .. Als je een mier zou vragen is er een einde van de aarde zou die zeker zeggen neee geen einde hoe ver ik ik loop ik zie geen einde aankomen.

Zo is het zelfs bij een mense en hele hal deze antwoord blijft een raadsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks = geen atomen/materie. Er zijn ook in het Heelal bepaalde plaatsen van niets tussen de verschillende sterrenstelsels. Dit niets houdt letterlijk in; geen golven, geen protonen en neutronen. Dat is heel raar voor te stellen maar het is er toch echt.
Buiten het Heelal is een omgeving van niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heelal is beslist niet oneindig, Het deel van het heelal dat wij kunnen waarnemen heeft een breedte van ongeveer 156 miljard lichtjaren, en door de uitdijing wordt dat alleen maar groter.

De ruimte waarin het heelal in uitdijt lijkt oneindig te zijn - zie mijn antwoord over deze voorlopigheid op: http://www.goeievraag.nl/vraag/helft-oneindigd.161587?p=2

Stelling 1: (fysisch) Stel dat je je in de ruimte waar het heelal in uitdijt zou bevinden en zou vaststellen dat je in het niets verkeerd, dat niets zou dan binnen onbepaalde tijd (kan 1 seconde zijn maar ook een week, maand, jaar of 'bijna eeuwigheid') worden gevuld met het licht van het uitdijende heelal wat er aan komt.
Niks/niets is dan dus altijd een leegte van tijdelijke aard.

Stelling 2: (filosofisch) Voor het vaststellen van het 'niets' is een waarnemer nodig, die dus vaststelt dat er niets is, wat door de waarneming zelf weer 'iets' wordt. Niets kan dan dus eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, de oneindigheid van het heelal zou je filosofisch gezien kunnen benaderen als Schrödinger's Cat. (Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger's_cat) Wellicht heeft men wel eens gehoord van de vraag: "als een boom omvalt in het bos maar niemand is in de buurt om dat te horen, maakt de boom dan een geluid?"
(Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/If_a_tree_falls_in_a_forest) Informatie van buiten ons uitdijende universum gaat ons nooit bereiken, alleen al vanwege het feit dat E=mc², dus gaan we nooit iets kunnen waarnemen van buiten het universum. Als dat dan aangenomen is, kunnen we dan nog spreken van aanwezigheid van iets? Kunnen we spreken van afwezigheid van iets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval sturen we onze gedachten naar deze ruimte. Op het moment dat wordt bewezen dat gedachten sneller dan het licht gaan, is het hele scenario weer anders. (hypothetisch, doch in mijns inziens zeer aannemelijk)