Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom komt lijm uit een tube er soms vanzelf eruit?

als ik lijm gebruik, knijp ik in de tube. maar als er wat lijm uitkomt, loop er vanzelf er meer uit dan ik wil (ook al laat ik los). er zit dan een "bolletje" lijm op de mond van de tube en soms komt er een bubbel eruit. zo verspil ik dus best wel veel lijm als ik elke keer wil lijmen. ik gebruik trouwens: bison kit - contactlijm (supersterk).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel een tip om dit zo min mogelijk te laten gebeuren: zoveel mogelijk vanaf het achterste gedeelte van de tube knijpen. Scheelt enorm.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

de druk in de tube loopt sneller op dan dat het kan ontsnappen (lijm eruit kan lopen)
als je dus in de tube geknepen hebt blijft er nog wat lijm uitkomen tot de druk in de tube is afgenomen.

(vind het met afkitten altijd mega irri, maar gelukkig kan je de druk van het kitpistool afhalen) :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor jou...
En als tipje op het doorlopen iets te voorkomen, na het knijpen en lijmen lichtjes in de zijkant van de tube knijpen. De tube "veert" dan iets terug, de druk neemt je weg en het doorlopen stopt. Als je het goed doet loopt de lijm zelfs de tube weer in! Even zelf uitproberen. Euca, ik ken dat kitpistool gelek maar al te goed. Van de week nog weze kitte an me koelkast (rommel stinkt nog steeds naar azijnzuur - bwlêh). Net vlak voor het einde van de de kitrand al in het lipje knijpen om de druk eraf te nemen... maar dat wist je vast al.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hey baske,
blijft het plusje toevallig ook plakken? haha de lijmtube truuk is ikke ook eigen (volume in tube word wat groter zodat de druk afneemt, veural bij die dikke lijm handig want dat loop nog lang deurrrrrrrr) wat een meur he die kit. ik heb ook af en toe een kit actie, maar dan op zijn 'huismokkels' zeg maar. (redelijk onzinnig dus volgens sommigen) zoals de kieren tussen plafond galerij en de kozijnen (kunnen die vieze spinnen er niet meer in kruipen die spontaan kiekeboe komen doen als ik de ramen lap, BAH!!!) binnenkort nog in de keuken kitten tussen vinyl en plintje transparant dun mini laagje, gladstrijken met zeepvinger ie kent het vast wel..... maar de zure lucht houdt me nog wat tegen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(reserve +)
Zeepvinger kende ik noh nie... wel de vieze vinger (met lijm en kit er aan dus) :)
Of ik gebruik een houtje, en ik moet zelfs ergens een officieel kitvoegtooltje hebben liggen, maar ja, je weet hoe dat gaat (misschien), op het moment dat je die nodig hebt en heb gevonden is het kitten al klaar - kan me ook niet heugen dat ik dat dinkie ooit heb gebruikt... ;)
Maar over een maand of 2 weer verhuizen, wie weet kom ik alles dat weer 's tegen en geef het een logisch plek..
Om te beginnen met m'n verstand, haha Daar zijn we weer! MÔGE!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@basmeyer Ik heb (je 1e tip) geprobeert, alleen mijn tube is een beetje "vervormd" (iets te plat). dus aan de zijkant knijpen gaat moeilijk, er loopt dan nog meer eruit.
Heb je misschien nog een tip?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing