Als er een vuilpletmachine in nieuwbouwhuizen wordt geplaatst zou dit bij goed gebruik toch de hoeveelheid huisvuil kunnen verminderen?

Er zouden dan ook minder vuilnisauto's kunnen rijden dit komt dan ten goede aan ons milieu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vergeet voor het gemak even dat het pletten van vuilnis best wel wat energie kost. Per saldo levert het dus weinig op.

Bovendien is de vuilniswagen WEL een 'pletter'; anders zou hij verrekte snel vol zitten. Zodra het uit je kliko komt wordt het dus alsnog geplet. Als we al vóór het ophalen zouden pletten, zouden er gewoon meer vuilniswagens kortere trajecten moeten rijden voor ze even vol zitten ; lood om oud ijzer.

Het enige wat voor jezelf wel handig is , is iets om bijvoorbeeld blikken en plastic flessen mee te pletten, zodat je kliko minder snel vol zit.

De allerbeste oplossing om de hoeveelheid huisvuil te verminderen echter is : minder afval produceren. Dus je vlees kopen bij een slager waar er alleen een papiertje omheen gaat in plaats van eengrote plastic bak, grote verpakkingen van houdbare artikelen (zoals zeep, shampoo, wasmiddel etc) kopen zodat je minder kleine flesjes met restjes hoeft weg te gooien, groente onverpakt kopen, verse groenten kopen ipv blik of glas, goed gebruik maken van je biobak of composthoop, een nee/nee-sticker op je deur, dat werk. Maar daar heeft de vuilnisophaaldienst nog pletten van het afval enige invloed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien men het huishoudelijk afval (al of niet gescheiden)
plet en het volume van de vuilniszak vult is deze niet meer te tillen.
Amsterdam breidt zijn ondergrondse afval-
containers steeds meer uit, en de hydrauliek daarin draagt er zorg voor dat het huisvuil daarin geplet wordt.

Een elektrisch hydraulisch pletsysteem binnenshuis lijkt
mij geen goed idee qua stank, kosten en veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door pletten verminder je het afval niet een blik blijft een blik alleen het volume is minder. Het gewicht blijft het zelfde en het aan tal vuilniswagens ook of je nu thuis plet of in de vuilniswagen. Het enige wat jij als voordeel zou kunnen hebben is dat je indien je plastik huisvuilzakken moet kopen minder zakken nodig zou hebben maar er blijft wel je mag niet meer dan 10 of 12 kilo in een zak doen. Echt helpt in de productie van afval is dat je korting zou krijgen als je een product koopt zonder verpakking en let op waar of wat je koopt. Ik vraag altijd of er piepschuim in de verpakking zit en als er veel in zit koop ik het niet vaak krijg je dan de reaktie van de verkoper dat hij het er wel uit wil halen, maar dat is onzin het afval blijft bestaan bij hem of bij mij. Dus als wij met ons allen afspreken meer bewust verpakkingsmateriaal te gaan gebruiken volgen de fabrikanten vanzelf.