Waarom zijn de landkaarten plat terwijl de aarde rond is?

Kloppen de afstanden dan nog wel als je met een liniaal gaat meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een bolle kaart berg je niet zo gemakkelijk op als een platte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt zeker een afwijking, doordat je de ronde wereldbol plat laat zien. Maar inderdaad, een bolle kaart is niet praktisch.
De afwijking is om een kaart van Nederland erg klein, maar op een wereldkaart veel groter. Het Noorden en het Zuiden zijn erg uitgerekt, terwijl het deel rond de evenaar ongeveer klopt, maar in verhouding tot de polen natuurlijk zeker niet.
Er zijn wel kaarten waarbij de verhoudingen beter kloppen, zie afbeeldingen. Afrika is dan ineens veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ronde landkaarten is natuurlijk niet handig nee. Je hebt natuurlijk wel de globes, oftewel wereldbollen, zijn vrij prijzig, maar dan heb je een "ronde" aarde.

Wat je zegt over de afstanden.... De kaarten worden "op schaal" gemaakt. Een schaal van 1:10 bijvoorbeeld betekent dat in werkelijkheid alles op de tekening in het echt 10x groter is. Bijvoorbeeld; 1 centimeter op de kaart, is in werkelijkheid 10 kilometer.

Kijk hier maar voor een duidelijke omschrijving

http://edugopav.classy.be/schaalberekening.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronde beoken bestaan niet.

de afstanden kloppen, zowel op de ronde aarde hier als die van in het boek. in het boek zijn ze kleiner anders is het helemaaaaal niet op te bergen.
hier hebben ze niet alleen platte boeken voor bedacht, maar ook een 'schaal''. dit geeft de verhoudingen aan uit het boek ter vergelijking met de aarde.

(ik ben zo blij dat ik geen boeken over de ruimte heb, krijg het nooit in mijn kast want kom juist ruimte tekort)