Kan je de pest hebben aan jezelf? Kan je jezelf haten om je natuurlijke reacties op bepaalde situaties?

Zo ja, wat is eraan te doen?

13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

JA!!!!

Maar, ik weet niet of je daar iets aan hebt. Jonge mensen hebben dat veel vaker dan oudere mensen. En niet omdat oudere mensen zoveel minder fouten maken maar omdat die wel hebben geleerd dat niemand perfect is, ook zij niet en zij kunnen daardoor vaker accepteren dat ze reageren zoals ze reageren. Ze denken dan mogelijk wel: DOE IK HET WEER, maar zuchten hooguit een beetje over zichzelf.

Dus wat is er aan te doen? Wat mij betreft NIET te krampachtig die natuurlijke reacties onderdrukken (al kan een beetje bijschaven geen kwaad) maar jezelf vergeven en denken, jeetje ik ben ook maar een mens, ik heb ook een onhebbelijkheid. En evt excuses aanbieden als je daarmee iemand in de weg zit.
13 jaar geleden
noki
13 jaar geleden
Ja... ik dacht ook al dat *rust* een goede helper is. De oudere mens neemt meer tijd en put uit zijn verkregen levenswijsheid. Maar zie die *rust* maar eens te vinden.... :)

Andere antwoorden (8)

Als je manisch depressief wel.
Als het echt te erg is moet je naar een psycholoog anders jezelf gewoon accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt erg makkelijk.. Gewoon accepteren. Ik denk dat heel veel mensen dit wel herkennen. De een wat erger dan de andere. Bij de een is het zo erg dat ze depressief worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Accepteren dat je een hekel aan jezelf hebt en ermee leren leven kan niemand. Manisch depressief is wel meer dan alleen een hekel aan jezelf hebben, mensen denken dan meteen al het ergste....een depressie is meer dan af en toe een hekel aan jezelf hebben omdat je je soms schaamt voor je reacties in bepaalde situaties. Een (Manische) depressie is constante afwisseling in je stemmingen en dit laatste maak ik niet uit de vraag op.
Ja dit kan. Er zijn zat mensen die hier in meer of mindere mate last van hebben.
Die mensen zouden aan deze (in hun ogen) zwakke punten kunnen werken of hun perceptie van zichzelf moeten aanpassen om beter met zichzelf te kunnen leven.
Praten met een psycholoog is daarvoor bijvoorbeeld een middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hele negatieve reacties kan je jezelf haten om het negatieve. De pest hebben aan jezelf kan ook te maken hebben met het niet accepteren van jezelf. Je kijkt naar anderen, daar zie je veel positieve dingen die jij mist. Maar je vergeet het positieve in jezelf te zoeken. Een diepere gedachte is dat God jou Schepper is, jij bent door Hem gemaakt. Dan behoor je jezelf te accepteren zoals jij uit Zijn handen ben voortgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is vooral een product van genen en van opvoeding, beide heb je niet voor het kiezen; je kunt er dus niet zoveel aan doen hoe je bent geworden, hooguit kun je er wat aan sleutelen maar verwacht daar niet teveel van.
Je kunt dus wel de pest aan jezelf hebben maar beter is het om jezelf te accepteren zoals je bent; het is tenslotte niet jouw schuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral als je een pietje precies bent kun je vaak denken dat je het niet goed doet of hebt gedaan
vraag je zelf af of het redelijk is wat je van je zelf verwacht!
natuurlijke reacties bestaan niet vaak is het aangeleerd en is het dus ook af te leren of anders om misschien is iets niet aan geleerd en reageer je daarom zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je in situaties belandt en daarop reageert waarvan je er achteraf spijt of schaamte om hebt. Dit overkomt veel mensen en die kunnen erom lachen achteraf maar bij een aantal mensen is die schaamte om zichzelf zo groot dat boos op zichzelf kunnen worden en zichzelf vreselijk kunnen haten. Het volgens jezelf verkeerd reageren in een situatie is niet het probleem maar het niet van je zelf kunnen accepteren is juist het probleem. Eigenlijk (en het ligt eraan hoe verkeerd je reactie was) moet je er achteraf gewoon om kunnen lachen maar dat is niet zo makkelijk aan te leren door jezelf en daarom hebben veel mensen hier wat hulp bij nodig. Een assertiviteitscursus biedt mogelijkheden onder andere of gewoon een paar bezoekjes bij een psycholoog lijkt me meer in de richting en hiervoor heb je een bewijs van je huisarts nodig. Je kunt bij je huisarts je verhaal vertellen dat je niet van jezelf kan houden en jezelf haat en dit probleem graag wilt oplossen maar dat dit jezelf niet lukt. Dan krijg je een verwijsbriefje voor een psycholoog die je mogelijkheden aanbiedt in de vorm van gesprekstherapie waarbij de psycholoog je naar je verleden vraagt en dit kan best emotioneel zijn dus je moet er wel open voor staan. veel sterkte ermee en heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan geen natuurlijke reacties, alleen maar aangeleerde reacties.
Je kunt bij zelf nagaan van wie je de reactie heb aangeleerd gekregen, of van wie je de reactie hebt overgenomen.

In feite ben je dan niet boos op jezelf, maar boos op degene van wie je de reactie hebt overgenomen. Of je bent verdrietig (dat is de emotie onder de boosheid) over de situatie waar aan je wordt herinnerd. Dit is een situatie van vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haat is wel een groot woord... Je kunt kwaad op jezelf zijn omdat je het niet wilt zeggen maar toch automatisch zegt. Het beste is om je er niet zoveel op te concentreren, dan maak je juist meer fouten en ben je bozer op jezelf omdat je fouten maakt. Maak je niet teveel druk. En als mensen jou goed genoeg kennen, dan snappen ze wel dat je het niet zo bedoeld.