Wat is het verband tussen de pesach maaltijd en de laatste avondmaal?

Voor school moet ik dit antwoord vinden. Dingen die ik al vond.

Ze drinken allemaal wijn erbij
Het is een feest
laatste maal voordat jezus op het kruis werd gehangen

Verder kan ik op internet niet de hoofdzakelijke overeenkomt vinden, weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Jezus was een Jood. En hij vierde Pesach, het Joodse Pasen met zijn vrienden. Pesach gedenkt de uittocht uit Egypte. Het werd Zijn laatste Pesachmaal, Zijn laatste Avondmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pesach betekent het Joodse Paasfeest en dat duurde 7 dagen waarin de Joden de uittocht uit Egypte herdenken en waarbij bloed aan de deurposten moest worden gesmeerd want alle oudste kinderen zouden die nacht sterven behalve waar bloed aan de deurposten was gesmeerd.
Dit feest maaltijd is door mensen ingesteld.

Het avondmaal wordt zo ongeveer 1 x in een kwartaal gehouden in de Protestantse kerken en dan wordt het lijden en sterven van Christus herdacht door middel van een stukje brood te eten en een slokje wijn te drinken , maar verder is dit geen feest waarbij iedereen zich vol drinkt.
Nee, ook dit avondmaal is in het bijzonder voor echte gelovigen die Christus van harte liefhebben met geheel hun hart en in woord en daden
Christus heeft deze Avondmaal Zelf ingesteld om samen met Zijn discipelen deze laatste Avondmaal samen te gedenken.
En daarbij sprak Christus de woorden uit " Neemt, eet (stukje brood) dit is mijn lichaam , hetwelk voor u gegeven wordt, doet dat tot mijn gedachtenis .
En bij de drinkbeker (wijn) zei Christus : " Drinkt allen daaruit , deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in mijn bloed, hetwelk voor u en voor velen vergoten wordt, tot vergeving van de zonden, doet dat zo dikwijls als gij die zult drinken tot mijn gedachtenis"

Dus wel twee geheel verschillende maaltijden ,met geheel andere betekenissen