Het doen van een onverwachte ontdekking wordt serendipiteit genoemd. Serendipiteit is wanneer je iets (onder)zoekt, maar stomtoevallig iets heel anders vindt; of wanneer je niets (onder)zoekt, maar desondankt stomtoevallig een belangrijke ontdekking doet.

Op onderstaande Wikipedia-pagina wordt dat uitgelegd. Op die pagina vind je ook een aantal belangwekkende voorbeelden.

Wat nu echt de meest onverwachte ontdekking was, daarover valt natuurlijk te twisten. Persoonlijk vind ik de ontdekking van penicilline door Alexander Fleming een goede kanshebber, omdat deze ontdekking zo enorm veel voor de mensheid heeft betekend.

Ook de ontdekking van de supergeleiding door de Nederlandse Kamerling Onnes was een goed voorbeeld van serendipiteit; dit voorbeeld wordt helaas niet genoemd op de Wikipedia-pagina.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buskruid is ook een bekende...
Voor mij is dat de ontdekking, dat je door stenen tegen elkaar te slaan, een vonk kreeg, en dus vuur kon maken.
Ik denk, dat dit de grootste ontdekking voor de mensheid is geweest.

Lees de boeken van Jean Auel (Earth Children) erop na, als het je interesseert : de eerste heet : The clan of the cavebear (In het Nederlands geloof ik : De stam van de holenbeer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Dit was heel onverwacht en met zeer grote gevolgen. Wat die boeken betreft: Heel erg leuke boeken om te lezen, maar ik zou ze niet lezen als je op enigszins wetenschappelijke wijze iets wilt onderzoeken. Ritjes op holenleeuwen dragen niet bij aan de betrouwbaarheid ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar heb je gelijk in, maar hoe Ayla per ongeluk uitvindt hoe die vonk te voorschijn te roepen is, zou toch best zo gebeurd kunnen zijn, en ik vermoed zomaar, dat er geen echt wtenschappelijk bewijs te vinden meer is, hoe en waar en op welk moment het precies ontdekt werd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk zou dat best zo gebeurd kunnen zijn. Dat valt, zoals jij zegt, allang niet meer te achterhalen.
kunstmatige zoetstof
een wetenschapper was ergens mee bezig en had wat op zijn hand gekregen en ontdekte zo per ongeluk dat het zoet smaakte e voila gat in de markt
Op gelijke wijze is ook ls lsd ontdekt maar dat is een ander verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel de alom bekende gele velletjes "Post-it"
Op het laboratorium van 3M kreeg men ooit de opdracht een bepaalde lijm te ontwikkelen. De opdracht mislukte, wat de laborant nooit verwacht zou hebben, want de lijm droogde niet. Hier is de -wereldwijd bekende- vinding van de 'Post-it" uit voortgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was dat niet Amerika. Amerika werd op 12 oktober 1492 ontdekt door Christoffel Columbus. Zijn bedoeling was eigenlijk om een westelijke route naar Indië te vinden, en hij dacht ook dat hij dat gevonden had. Tot aan zijn dood heeft hij er in geloofd dat hij Indië had gevonden. De mensen die hij daar aantrof noemde hij dan ook de Indianen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste waar ik moest denken was Viagra, ook al is het het laatste wat ik zal innemen (op dit moment) ;)

Toegevoegd na 6 minuten:
...eeeh, te enthousiast dat blauwe knop in te drukken...

Want viagra kan het gehoor aantasten, en dat is sowieso niet handig als geluidstechnicus. Oh, en het onverwachte was dat de erectie bij mannen een bijverschijnsel was in de zoektocht naar een geneesmiddel tegen (even opzoeken..) Angina Pectoris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas , je Latijn is niet meer wat het geweest is. Het is Angina Pictoris . Dan nog even dit : De erectie is 'n bijverschijnsel van de bijslaap. Het is je vergeven. Je krijgt toch je +je . Mits je belooft beter op te letten .
de zwarte zwaan.

daarom ook de black swan theorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel uitvindingen zijn ontstaan door serendipiteit. Men is met iets anders bezig , en ontdekt iets wat met het onderzoek niets te maken heeft . De tefal coating ,Aspartaam en vloeipapier zijn voorbeelden.Zo zijn er nog veel meer . En wat dacht je van de ovulatietheorie van Einstein ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, de ovulatietheorie is volgens mij van Darling (vliegende panters)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mir , wat 'n leuke reactie. Je hebt heeelemaal gelijk. Daarom krijg ik natuurlijk geen + je .Ik moet weer 'ns snel naar de Galapagos .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mir , ik heb basmeyer ook even op de vingers getikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is je vergeven hoor, vond het gewoon grappig!
Dat het heelal steeds sneller uitdijdt .

Het heelal wordt door een onbekend verschijnsel steeds groter. De meest onverwachte ontdekking hierin was dat supernova's op miljarden jaren afstand steeds sneller van ons af bewegen. Dit gaat in tegen iedere kosmische wet die tot dan toe was geformuleerd.

Daarom werd er iets bij bedacht om de bestaande theorieën weer kloppend te maken. De versnelling van de uitdijing van het universum wordt dus veroorzaakt door "dark energy" terwijl het universum voor 95 % bestaat uit "dark matter". Vóór de ontdekking van de versnelling van de uitdijing van het universum had niemand van "dark energy " gehoord.
Niemand heeft "dark energy" ooit gezien of gemeten trouwens .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitvinding die ook door puur toeval tot stand kwam, was de radiobuis. Bij een gewone gloeilamp was per ongeluk een extra stukje koperdraad mee ingesmolten in de ballon. Toen dit ontdekt werd, zijn ze er uit nieuwsgierigheid metingen aan gaan doen en zo kwam men tot de ontdekking dat de lamp de stroom slechts in 1 richting doorliet: de diode was geboren. Latere ontwikkelingen waren de triode (3 electroden) en de pentode (5 electroden) en vele variaties hierop. De radiobuis is inmiddels bijna geheel vervangen door de transistor, maar dat hij een revolutie in de techniek heeft veroorzaakt staat wel vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow!
Dat betekent dat ik nu per toevel achter de computer zit, als je er over nadenkt is dat een grootse ontdekking. Boeiend!!
Is er een bron waar hier iets over te vinden valt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas , wat denk je ? ! Zijn voorouders kwamen uit Oss in Nederland ! Hij beschouwde zichzelf als nazaat van Nederlanders. Tijdens zijn leven werden zijn onderzoeken gefinancierd door de VANDERBILTS ! Nederlanders onder elkaar . Ik zal later op de dag proberen 'n bijlage op de site te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch maar weer die Nederlanders..! Zie reikhalzend naar die info uit! :)
De relativiteitstheorie van Einstein.
Einstein vertelde dat het hem plotseling duidelijk werd.

Toegevoegd na 28 minuten:
O, ja. Voor meer ontdekkingen zie de bron. Erg leuk om in te grasduinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat als je geboren bent je ontdekt dat je je hand(je) kunt bewegen. En dat wordt miljoenen malen per jaar weer ontdekt. Als dat geen ontdekking is!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Coca cola was eigenlijk bedoeld als alcoholvrij substituut voor het medicinale drankje Vin Mariani. Het werd uitgevonden door John Pemberton, een soldaat die gewond was geraakt in de oorlog en daardoor een verslaving voor morfine had gekregen.
Vin Mariani was een drankje van bordeauxwijn en coca-extract. Pemberton maakte er een siroop van die aangelengd moest worden met water. Een barman verving het water door koolzuurhoudend water en Coca cola was geboren.