Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

een kind van 3.5 jr onthoud alle boekjes die worden voor gelezen is dit normaal?

gewone interesse

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Helemaal normaal is het niet, maar het is ook niet zo uitzonderlijk dat je je zorgen moet gaan maken (of overdreven trots op haar moet zijn).

Driejarigen lezen nog niet echt literaire werken met ingewikkelde plots. De verhaaltjes zijn doorgaans vrij oppervlakkig, gaan over herkenbare dagelijkse dingetjes en hebben vrij weinig tekst.

Een kind van die leeftijd dat geïnteresseerd is in lezen . boekjes (wat je flink kunt stimuleren door veel en goed voor te lezen) zal van vrijwel elk boekje na 1 of 2 keer lezen kunnen vertellen waar het precies over ging, wie er in speelde en wat de plot / de grap was. Sterker nog ; een kind dat dat na een keer of drie nog NIET kan, heeft overduidelijk een aandacht voor het lezen of voor boeken in het algemeen (tenzij het aantoonbaar iets mankeert).

Boekjes die ook qua tekst eenvoudig in elkaar zitten - zoals de boekjes van Dick Bruna of Pietertje Pet, met slechts vier regels per plaatje op rij - zal een kind van onder de drie al na een paar keer letterlijk kunnen meedreunen. En op een gegeven moment zelfs zonder de plaatjes te zien.

Dit is juist een leuke eigenschap van kinderen, want ze houden ontzettend van verhalen die ze al kennen, en je kunt vreselijk met ze lachen door bij de tigste keer voorlezen woorden te veranderen. Toppunt van humor, als je drie bent.

Kan ze echter na slechts 1 keer voorlezen het hele Grote Boek van Jip en Janneke vrijwel letterlijk citeren, dan heeft ze inderdaad een uitzonderlijk geheugen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ kleine kinderen merken het dan ook vaak direct als je een keer iets anders voorleest dan wat er staat (als je ze het boekje kennen). Bovendien genieten ze van de herhaling. Het geeft hen een gevoel van herkenbaarheid en veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat ik een beetje stom ben begonnen met ' helemaal normaal is het niet'. Daar had bij moeten staan dat niet alle kinderen het kunnen, dat het niet altijd geldt voor alle boekjes (hangt onder andere af van het aantal dat je voorleest per dag). Want gemiddeld gesproken is het wel degelijk heel normaal dat kinderen daar een goed geheugen voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar eens een spelletje memory met een 4 jarige. Vaak verlies je dat. Het geheugen van een kind zit nog niet zo "vol" als die van een volwassene, bij wijze van spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een top-antwoord, Marleen! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaja, één woord veranderen en je krijgt het gelijk om je oren ;-)

Andere antwoorden (2)

Uit eigen ervaring (ik heb drie kinderen die alle drie compleet anders in elkaar steken en een compleet andere intelligentie hebben): Ja, dat is redelijk normaal.

De meeste kinderen hebben een heel goed geheugen voor verhaaltjes en vinden het heerlijk als dingen herhaald worden en ze 'mee kunnen lezen' terwijl ze nog geen letters herkennen. Daarom doen rijmpjes en liedjes het ook zo geweldig op deze leeftijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is tamelijk normaal.
Kinderen van 3 jaar kunnen heel veel op het gebied van lezen, onthouden, tellen etc.
Mijn kleindochter deed en doet mij ook regelmatig verstomd staan.
Door iets te vertellen wat heel lang geleden gebeurt is of in een boekje stond.
Door in het Engels tot 15 te gaan tellen.
Etc.

Sommige dingen die ze kunnen op die leeftijd, kunnen ze later niet meer.

Dat komt omdat ze dan weer hun energie moeten steken in het leren van heel veel andere dingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord. En het doet me ineens denken aan die paranormaalgelovers. Kinderen laten je inderdaad vaak verbaasd staan door tot in detail dingen te vertellen die lang geleden zijn gebeurd. Zelf was je die al bijna helemaal vergeten. Als je deze heel normale eigenschappen van kinderen *niet* kent, of zelfs *ontkent*, dan denk je al snel dat jouw kind een "nieuwetijdskind" is, of een indigokind". Of dat je kind paranormale gaven heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha, ja helemaal waar.
Net als denkbeeldige vriendjes. Hoewel mijn kleinkind natuurlijk wel een heel bijzonder kind is, en dat is het!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing