hoe werkt een spanningsmast?

die dingen die je in het weiland ziet staan, er gaan kabels van een krachtbron ergens heen.

waar gaan ze heen en hoe word de stroom verdeeld over de huizen?

voor de duidelijkheid: ik vraag dus niet naar de werking van de mast zelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij is de functie van die masten de kabels vast te houden die de spanning vervoerd.
Die kabels gaan van centrale naar verdeelstations, zoals de vorige antwoorder aangeeft.
In die verdeelstations wordt de spanning naar 220V teruggebracht en verdeeld over de wijken/straten/woningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bron is de centrale. Dan krijg je de verdeelstations die de nog steeds hoogspanning doorgeven aan de trafohuizen, ook een soort verdeelstations.
De functie van de masten is dus het doorgeven van de spanning over grote afstanden.