Wordt de aarde nu zwaarder met al die mensen?

Eerst waren er geen mensen op aarde, nu zijn het er zo'n 100 miljard. gemiddeld 70 kg. misschien.
Dus zou de aarde nu 7000 miljard kg. meer moeten wegen, maar is dat wel zo?

Aardbewoners, g.v.ers meegerekend een kleine 7 miljard.
Foutje dus.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Uiteraard niet. Door het principe van de behoud van massa neemt de massa van de aarde niet toe. Dat wil zeggen dat de massa van een gesloten systeem niet toeneemt. Als we nou de toename door meteorietinslagen (wat overigens te verwaarlozen is) is de aarde als een gesloten systeem te beschouwen. De gewichtstoename van een individu is gevolg van het innemen van voedsel en water. Een beetje van die massa wordt omgezet in weefsel als het ware. De rest wordt weer teruggebracht in het milieu. Uiteindelijk gaat een mens dood en keert alle stof terug in de aarde. Massaneutraal, dus.

Volgens mij is de bevolking van de aarde zo'n 6,5 miljard mensen, overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Netjes verwoord, +1.

Andere antwoorden (8)

Nee want mensen zijn gebouwd uit stoffen die van de aarde komen.

Toegevoegd op 09-06-2009 21:30:30
(Via voedsel wat je tot je neemt, of je moeder voordat je geboren was)

Toegevoegd op 09-06-2009 21:35:19
De aarde wordt alleen zwaarder bij meteorietinslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed. +1.
Kan de aarde uberhaupt zwaarder worden? Ze zweeft (of nou ja, staat/zit.ligt nergens op in ieder geval!) Maar ik denk dat de druk op de kern van de aarde wel is toegenomen (als je dat zwaarder vind, ja dus...) Moeilijke vraag... zal er eens een nachtje over slapen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan massa bijkomen van buiten de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet echt moeilijk hoor naar mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vliegtuig zweeft ook, weegt die ook niks dam?
De massa wordt zwaarder door ruimtestof. Hoeveel is niet exact bekend. Hier schat iemand dat op 30.000.000kg. per jaar:
http://hypography.com/forums/earth-science/14568-will-weight-of-earth-change.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een triviaal hoeveelheid in vergelijking met de massa van de aarde...
AWM
14 jaar geleden
Kijk, dat mag je nou natuurkundig niet zeggen: De massa wordt zwaarder.
De massa neemt toe of af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Domme fout. Det kost me duur.
naast gewichtstoename verliezen we ook gewicht. Minimale contributie door wat we in de ruimt schieten maar ook licht heeft massa en we stralen zeer veel licht (en warmte) uit. Daarentegen nemen we ook licht en warmte op. Bovenstaande rekensommetjes zijn slagen in de lucht en mogen tot onzin worden gedegradeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Aha, ga even uitleggen, dat van dat licht dat massa heeft !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer heeft warmte gewicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kempo:
Tja, onzin is het niet, maar echt bijdragen doet dit ook niet. Veel te futiel. De aarde verliest meer gewicht door het verliezen van een beetje van haar atmosfeer. Is ook niet veel, maar wel meer dan de verliezen door die paar satellietjes die we lanceren en die nooit meer terugkeren, en aanzienlijk meer dan de verliezen door warmtestraling. @Antwoordman:
Licht heeft massa volgens E=mc². Licht met energie E heeft daardoor massa E/c². @mmm:
Warmte in de vorm van warmtestraling is hetzelfde als licht, maar dan met een langere golflengte en dus met een wat lagere energie per foton. Maar verder geldt gewoon m=E/c².
Een van de eerste lessen in de chemie is dat ere geen massa kan afgaan en bijkomen... En eigenlijk is de aarde een groot chemie-proces... Dus er komt niets bij en gaat niets af, tenzij je dat kosmische gruis dat elke dag op de aarde valt moeten tellen...
Maar het gewicht neemt door mensen niet toe...

Of je moet de film 27 grams gezien hebben... In die film beweert men dat ze ziel 27 gram weegt...
7 miljard keer 27 gram is 189 miljoen kilo... Dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jammer dat die film zich baseert op achterhaalde gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het nu nog zou geloven dan is die 7 miljard keer 27 gram tot een heel gewicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is natuurlijk onzin omdat, net zoals massa, energie geconserveerd moet worden. Er kan geen energie uit het niets ontstaan. Ergo, die 27 gram zou ergens vandaan moeten komen. Einstein stelde E=mc^2. Hieruit volgt dat je 2.43E15 Joules aan energie nodig hebt om 27 gram aan massa te krijgen (en dan ga je uit van perfecte omzetting wat ook weer niet geheel juist is). Dit is ongeveer 1,5 % van de invallende zonne-energie per seconde (1,740E17 J/s, bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight) Ik zou zeggen dat als het waar is, we een enorme energiebron aan het verspillen zijn. Toch even Shell bellen. Misschien is dit trouwens wel de reden waarom de hel zo warm zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75 klopt... is onzin idd...
Als de Aarde een schip is zullen we bij 9 miljard zinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de Aarde een schip?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet echt, maar?
Nee, want de aarde weegt niets, die zweeft. Ze hebben nog geen weegschaal ontdekt waar de aarde op past.

Hij heeft wel massa, en die blijft ongeveer gelijk.

Toegevoegd op 10-06-2009 00:05:02
"Het gewicht van een massa is de kracht op die massa, uitgeoefend door een extern zwaartekrachtsveld. Je kunt dus niet het gewicht van de Aarde in het zwaartekrachtsveld van de Aarde uitdrukken."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, doordat de rotatie snelheid van de Aarde wordt afgeremd, wordt de mens steeds zwaarder en zodoende de Aarde dus ook.