Hoe ver in de toekomst kunnen we het weer voorspellen?

En hoe snel gaat deze technologie vooruit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Weersverwachtingen op een termijn van maanden tot jaren zijn een oude droom in de meteorologie. Een betrouwbare voorspelling van het weer op een bepaalde dag blijkt echter onmogelijk voor meer dan twee weken vooruit. Wel mogelijk zijn (kans)verwachtingen voor het gemiddelde weer over een aantal maanden, bijvoorbeeld "de kans is groot dat we hier een droger dan gemiddeld voorjaar krijgen". De basis voor deze seizoensverwachtingen zijn relatief langzame veranderingen in de oceaan, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid, die de weerspatronen beïnvloeden. Vooral de invloed van het verschijnsel El Niño is groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Redelijk nauwkeurige weersvoorspellingen zijn nu te doen tot een dag of 3 à 5 de toekomst in.

Dit zal niet heel snel langer worden, omdat het weer afhankelijk is van een heleboel variabelen, die op complexe manier op elkaar invloed hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste weken is het voorspellen van het weer op de wat langere termijn een flop geworden en nog steeds gaat het bijna elke dag mis.
Voorspelden ze s'avonds nog: overdag -8 graden en in de nacht tot -15 graden, de ochtend er na, overdag om het vriespunt en in de nacht tot - 4 graden,
Ook invallende dooi is meedere keren verkeerd voorspelt en begon het juist harder te vriezen.
Vaak is het echter ook volkomen juist en komen de voorspellingen prima uit.

In de toekomst zal dit nooit beter worden, het weer is te gecompliceerd om juist te voorspellen.
Het spreekwoord, het kan vriezen en het kan dooien, gaat nog steeds op.
Tot een dag of drie vooruit, is redelijk betrouwbaar, daarna is het koffiedik kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk vaak op weer.nl/pluimverwachting en daar hebben zij metingen van 50 weerstations .
En daar wordt het gemiddelde van genomen .
Maar als je ziet hoeveel die verschillende verwachting van elkaar verschillen dan kun je wel zien hoe moeilijk het is om het weer precies te voorspellen .
Het is af en toe al moeilijk genoeg om 1 dag vooruit te voorspellen .