Geven gewone markeerstiften licht als er een blacklight op schijnt?

Of heb je daar speciale stiften voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Geen enkel soort stift geeft licht wanneer er een blacklight op schijnt. Het enige wat ze kunnen doen is het licht weerkaatsen of aborberen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blacklight is licht in het UV spectrum, net niet zichtbaar voor het menselijk oog. Stoffen die gevoelig zijn voor blacklight reflecteren dit licht niet zomaar. Ze doen dat met een iets hogere golflengte waardoor het licht opeens wel zichtbaar wordt. Doordat het aangestraald wordt met "onzichtbaar" licht en zichtbaar licht uitstraalt lijkt het of er licht uit het niets ontstaat.

Je hebt daar speciale stiften voor nodig die die eigenschappen hebben. Stiften bijvoorbeeld die in de horeca gebruikt worden om prijzen op een bord te zetten. Gewone markers geven dit effect meestal niet.

Maar het ook niet heel bijzonder hoor. Waspoeder geeft ook licht onder blacklight dankzij de optische witmakers die er in zitten.

Toegevoegd na 3 minuten:
correctie: hogere golflengte moet langere golflengte zijn.