Hoe komt het dat in het Zuiden van Nederland meer weersextremen zijn dan in het Noorden van Nederland?

Dit is een persoonlijke constatering; in het Zuiden van Nederland is het vaker warmer, meer overstromingen/neerslag en nu ook weer meer overlast door sneeuw/ijs. Terwijl in het Noorden het vaak minder warm is, minder extreme neerslag en qua sneeuw zijn er hier ook minder files e.d. door ijsoverlast. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Dat komt omdat het zuid oosten van nederland het verst verwijderd is van de zee.

De zee zorgt voor minder extreme weersomstandigheden.

Een korte uitleg in simpele taal:

De zon verwarmt de grond, waardoor de temperatuur op aarde stijgt. De zon verwarmt ook de zee, maar dit gaat super sloom. Echt heel sloom. Dat betekent dat in de zomer de zee kouder is dan het land. De wind die vanuit de zee het land op komt is dus koud. Dit zorgt voor een minder hoge temperatuur. Naarmate de wind verder landinwaarts trekt warmt het wat op. Dat is de reden dat het aan de zee vaak kouder is dan landinwaarts.

In de winter is het juist weer warmer aan zee. De temperatuur hier bij ons is rond het vriespunt. De zee nog lang niet, deze behoud zijn temperatuur en is erg stabiel. De wind vanaf de zee is dus warmer dan het land. Naarmate de wind verder landinwaarts trekt koelt het af.

Dat is dus de reden dat het in de winter warmer is aan de zee, en in de zomer kouder is aan zee.

De overstromingen zijn er vaker in het zuiden omdat het water nog een lange weg te gaan heeft. Al het water stroomt uiteindelijk naar de zee toe. Hoe dichter bij de bron hoe meer kans op overstromingen. Een overstroming van een rivier ontstaat doordat water niet meer afgevoerd kan worden. Als dus in midden Nederland het water niet goed afgevoerd kan worden, ondervindt men landinwaarts daar hinder van.

Dat er iets minder neerslag is komt doordat het verder van de zee is verwijderd. De zon laat water verdampen, wolken ontstaan en als deze zwaar genoeg zijn valt het water. Dit gebeurd dan dus vaker op zee en dicht bij zee.

Dat er minder files zijn door ijsoverlast komt omdat het minder druk is in het zuiden van het land, dan in de Randstad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit komt de het matigere klimaat die heerst in het noorden in verband met het dichter liggen bij de zee. om hier een beeld van te kunnen vormen kan men de zee het beste zien als een enorme buffer voor warmte.
warmte is een lastig fysische begrip dat je kan voorstellen als deeltjes met een bepaalde snelheid. eigenlijk zorg je er bij verwarming voor dat deeltjes met een hogere snelheid bewegen, wat wij als mensen aanzien als warmte. de moleculen van de zee (hoofdzakelijk water) hebben een veel betere snelheids brekende werking dan bv. lucht. dit komt doordat de dichtheid aan moleculen in vloeistoffen groter is dan in gassen. als warmte in de zee terecht komt wordt de snelheid van de deeltjes geremd door moleculen van de zee.
nu naar je vraag waarom dit bij de kust dus voor een gematigd klimaat zorgt. wanneer wind landinwaarts waait neemt het de koele lucht van de zee mee. naarmate de wind verder land inwaarts is gewaaid is het langer aan de straling van de zon blootgesteld zodat de deeltjes een grotere energie absorptie krijgen en dus sneller gaan bewegen -> het wordt warmer.
in de winter is er sprake van het tegenovergestelde effect. water warmt minder snel op dan lucht (zie hierboven), maar water verliest warmte ook minder snel dan lucht (doordat meer deeltjes bewegen dan in lucht). dit betekent dat op land de temperatuur sneller zal dalen dan aan zee.
als laatste het antwoord op de vraag hoe dit kan dat in gebieden op land bij de zee dit effect ook is:
gassen verplaatsen zich van gebieden met hogere temperatuur naar gebieden met lagere temperatuur. dit kun je zien door te bedenken dat deeltjes die snel bewegen sneller tegen elkaar botsen dan deeltjes die niet snel bewegen. om te voorkomen dat druk te groot wordt (het botsen) verplaatsen de snelle deeltjes zich naar gebieden met minder snelle deeltjes. Anders gezegd: in de winter verplaatst de matige noord wester wind zich over het land, zodat de kust streken minder hard afkoelen dan bv gebieden in limburg. in de zomer geldt natuurlijk het omgekeerde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik denk ineens aan de winter van '79, toen was het toch echt vooral problematisch in het noorden/noordoosten: ingesneeuwde boerderijen en sneeuwduinen die de snelwegen platlegden.

Minder overstromingen in het noorden: kijk eens waar de grote rivieren lopen in Nederland, en dan heb je je antwoord wat dat betreft.

Ik denk dat het verschil eerder in oost-west zit: een deel van het noorden heeft flinke invloed van de zee en dat dempt een hoop extremen - pakweg Limburg en Twente hebben dat veel minder en daar zie je inderdaad soms meer sneeuw. Ook zie je wat betreft Twente en Limburg al duidelijk meer invloed van een landklimaat: als het warm is, is het daar warmer, de extremen zijn wat groter.