Over een paar miljoen(en) jaren sterft de mens hoogstwaarschijnlijk uit, komt er dan een 'nieuwe soort mens'?

Net zoals de dinosauriërs uitgestorven zijn, zal er vast ook wel iets komen waardoor de mensheid uitsterft. Komt er dan na verloop van tijd een nieuwe soort mens (of iets dat in de buurt komt qua intelligentie). En hebben zij dan nog iets aan de (dan waarschijnlijk miljoenen jaren oude) hulpmiddelen die de mens gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, wat ben jij lekker optimistisch: "een paar miljoen(en) jaren.... ik denk zelf dat het zo lang niet meer zal duren met de mensheid.

Het beste antwoord

Wanneer de mens(heid) zichzelf niet voortijdig vernietigt (b.v. door een massale kernoorlog of het volledig laten ontsporen van het klimaat e.d.),dan is de kans aanwezig dat we verder zullen evolueren tot een soort,die zich hoogstwaarschijnlijk tussen de sterren zal gaan vestigen op andere werelden (exoplaneten).

Misschien zal het zo zijn,dat we zélf ook onze eigen evolutie d.m.v. geavanceerde biotechnologie en cyborganische technologie,wellicht gecombineerd met nanotechnologie,zullen gaan bepalen.

Misschien zullen er wel,gezien het feit dat iedere exoplaneet een andere atmosfeer en andere zwaartekracht, om maar iets te noemen, zal hebben,mutaties plaatsvinden en zullen er op een planeet met b.v. zéér geringe zwaartekracht zich op den duur mensen ontwikkelen met een hele lange gestalte met een dun,broos beendergestel.

Op een zéér waterrijke planeet zal zich misschien een soort ontwikkelen die "aquamens" genoemd zou kunnen worden,omdat zij zich zullen aanpassen aan de waterrijke omgeving.

En wellicht zullen er zich mogelijk virtuele mensvormen ontwikkelen,doordat hun denkvermogen zal zijn "geüpload" in zéér geavanceerde computers met complete virtuele of gesimuleerde werelden.

We weten het gewoon niet zeker.

Natuurlijk bestaat er echter ook de kans,als we onszelf al niet voortijdig vernietigen,dat er b.v. een asteroïde op de Aarde stort met b.v. een diameter vergelijkbaar met die van 65 miljoen jaar geleden die in Yucatán,Mexico,neerstortte (en de dinosauriërs uitroeide).

Ook bestaat er een ---overigens kleine--- kans dat de ster WR 104op zo'n 6.000 lichtjaar afstand,een gammaradioactieve neutronster wordt en een zó dodelijke gammaburststraal op de Aarde afstuurt,dat die,wanneer die ons bereikt,álle leven op Aarde zal steriliseren.

En zo zijn er nog wel een aantal scenarios te bedenken.

Zéker is iig dat over ~ 5 miljard jaar onze zon zijn rode reuzenstadium zal hebben bereikt en dat de Aarde,wanneer de zon enorm zal opzwellen,verschroeien zal en dus alle aanwezig leven zal worden vernietigd.

Dus...de conclusie luidt,dat er allerlei scenarios bestaan en allerlei hypotheses over wat er mogelijk zou kunnen gebeuren met de mensheid in de toekomst,maar dat we er niets zeker van weten,want niemand kan nu eenmaal de toekomst voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

we kunnen niet in de toekomst kijken, dus we weten niet water gaat gebeuren later...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans is zeer groot. Uiteindelijk zijn er nu ook veel intelligente dieren. Het is dan afhankelijk van het soort intelligentie dat het wezen heeft & welke vorm het heeft of het iets zal hebben aan de huidige kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen niet in de toekomst kijken ,maar wel in het heden en verleden.
Er zijn mensensoorten geweest , die het uiteindelijk niet gemaakt hebben en dat is hoogstens 200.000 jaar geleden.
Zal onze soort blijven evolueren ? Uitsterven ? Degenereren ?
Wie zal het zeggen.
Maar bedenk dat we 2000 jaar geleden maar met 40 à 80 miljoen waren .....en nu opeens in één enkele eeuw met 7 miljard ....dat kan niet anders of er komen vodden van ....en het zal bijlange zolang niet duren. Misschien zullen een aantal overleven en zich verder ontwikkelen . Misschien wel degene die de Aarde hadden verlaten voor Mars.
Eindeloze inspiratie voor science-fiction verhalen.
Maar een paar miljoen jaar is nog lang .

Toegevoegd na 17 uur:
Persoonlijk ben ik nog het meeste gewonnen voor het 'degeneratie -idee' en het idee dat de mens afhangt van de medische wetenschap . en eens daar een probleem ...( door een of ander virus bv.) kan het vlug gaan.
Er zijn nu al miljoenen mensen , die zonder medische wetenschap , geen kans van overleven hebben ...en die mensen planten zich voort en geven de gebreken door generatie op generatie ....tot we zo week worden...dat alleen de 'fittest' het zullen halen.
De toekomst is voor de 'ratten'

Toegevoegd na 17 uur:
Persoonlijk ben ik nog het meeste gewonnen voor het 'degeneratie -idee' en het idee dat de mens afhangt van de medische wetenschap . en eens daar een probleem ...( door een of ander virus bv.) kan het vlug gaan.
Er zijn nu al miljoenen mensen , die zonder medische wetenschap , geen kans van overleven hebben ...en die mensen planten zich voort en geven de gebreken door generatie op generatie ....tot we zo week worden...dat alleen de 'fittest' het zullen halen.
De toekomst is voor de 'ratten'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, sterker de mens is reeds aan het uitsterven als homo sapiens, maar dat is geen probleem, het tijdperk van de homo galacticus is is reeds begonnen. Google er maar eens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een shipload of crap vind je dan! Wow!
Waarschijnlijk gaat de evolutie dan gewoon verder en zal er een intelligentie ontstaan waarvan wij op dit moment geen idee hebben hoe die er uit zal zien. Het hoeft niet per se een mensachtige te zijn, het is helemaal niet zeker dat die nieuwe intelligentie gebaseerd is op techniek en handenarbeid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Erg veel slechter zal het iig niet worden,want de mens heeft er in het algemeen niet veel van gebakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er op een heleboel manieren tegenaan kijken:

° Hawking denkt dat wij voor het volgende millennium van de aarde moten ontsnappen om ons elders in veiligheid te brengen. De Homo galacticus dus;

° Martin Rees denkt dat wij deze eeuw niet halen
en dat wij de hele troep gewoon achterlaten voor de natuur om dat af te breken en opnieuw te beginnen met een schone aarde.

° Ik zelf denk, ja we zullen wel ‘snel’ uitsterven. Ik denk ook niet dat je mag verwachten dat een diersoort het eeuwige leven heeft. Van die kant bekeken hebben wij het nog niet zo slecht gedaan. Dus so what?

De mens zal niet als een phoenix herreizen uit de aarde die achterblijft. Ik denk ook niet dat de zoogdieren de kans kunnen grijpen. We hebben als een middeleeuws koningshuis alle potentiële troonopvolgers uitgeroeid, en wat overblijft zijn onze lijfeigenen als koeien en huisdieren.
We hebben wel een groep steeds sterker gemaakt en dat zijn de bacteria.
Waarschijnlijk zal onze opvolger uit die hoek komen