Wat is het meervoud van het woord kruis?Is dit kruisen of kruizen?

Ik bedoel hierbij een kruis waarbij twee lijnen elkaar snijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Het meervoud van kruis in de zin van snijpunt wordt met een z of een s gespeld: Van Dale Groot Woordenboek, betekenis 26 onder kruis: -en, kruizen, zaken of delen van zaken die min of meer de kruisvorm vertonen. Meestal wordt het meervoud van het zelfstandig naamwoord kruis geschreven met een z, soms mag je een z of s gebruiken en in een klein aantal gevallen schrijf je het meervoud alleen met een s. Ik denk dat als je spreekt over het teken, je een s gebruikt en als je de vorm bedoelt, dan gebruik je een z.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Lijnen kruisen.
Kruizen zijn bijvoorbeeld 2 crucifixen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruisingen denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In alle gevallen is kruisen een juiste vorm. Kruizen komt alleen maar voor in de betekenissen 'figuur', 'lichaamsdeel' en 'muziekteken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruisen. Dit word veranderd niet in het meervoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noem je gewoon: het snijpunt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkwoord wordt volgens mijn Van Dale woordenboek in alle opzichten als kruisen gespeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kruisen, dat staat in het van-dale pocketwoordenboek.