De weersomslag is de reden van het onweer, draai dat niet om, please
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het weer eens na een onweer geen onweer kan zijn maar elk ander weer, dat weer kan omslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hadden ongeveer dezelfde gedachte, patrick
Onweer is de weerslag van een omgekeerde weersomslag. Dat betekent dus dat het weer goed weer gaat worden de komende dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat XiniX zegt is juist en het onweer van vannacht/vanochtend is een uitstekend voorbeeld te zien in de satelietbeelden. Een koudefront van het westen zie je frontaal botsen op een warm front van het oosten. 2 luchtlagen hebben zich hard geraakt. Het koudefront is gaan splijten en het warmefront is in zichzelf gaan draaien. Deze botsing is naar het noorden getrokken en heeft het gewone weer weer door laten komen (ookal plukken we nu nog de vruchten van het restje)
Ot Mon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onweer ontstaat meestal ( niet altijd) op de grens van erg warme lucht en veel koudere, vooral in de bovenlucht. Bijna altijd wint de koudere lucht en duwt de warme lucht voor zich uit. Hierna koelt het af en komen we in een andere luchtsoort, dus ander weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens van een 73 jarige Spaanse tuinman gehoord dat het vooral één voorbode is voor warm weer, of juist kouder weer. En dit dan wel in de lijn, waarin de temperatuur zich ontwikkeld. Maar dit was van toepassing op het mooie Spaanse Peniscola. En voordat er hotels stonden...

Het verbaasd me altijd dat het hier in Nederland wel iets afkoeld. Maar dat dit niet, of nauwelijks effect heeft door de hoge luchtvochtigheid...