Samenstelling

Aardgas is geurloos, licht ontvlambaar en niet giftig. Het bestaat uit methaan, lichte koolwaterstoffen als ethaan, propaan en butaan en bijkomende stoffen zoals koolstofdioxide en stikstof. De samenstelling van aardgas verschilt per regio.

Groningen gas

Aardgas uit het Slochterenveld in Groningen bestaat uit ongeveer 81,3 % methaan en 3,5 % hogere koolwaterstoffen (ethaan, propaan, enzovoorts). Daarnaast bestaat voor circa 15,2 % uit onbrandbare gassen (vooral stikstof en een beetje kooldioxide). Aardgas dat op andere plekken wordt gevonden bevat veelal andere hoeveelheden methaan en hogere koolwaterstoffen en minder stikstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een mengsel van damp en lucht al dan niet brandbaar. Er zijn zo veel soorten gas dat ik denk dat het er meer zijn dan 10.000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GAS bestaat uit moleculen, die geen binding met elkaar hebben. Feitelijk is een ruimte zonder gas een vacuum, dus de gasmoleculen vliegen rond in dat vacuum. Je kunt meerdere gassen mengen. Lucht is een voorbeeld van een gasmengsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gas is een aggregatietoestand van een stof. Dat bestaat uit de moleculen van die stoffen. Als je aardgas bedoeld moet je van het antwoord van Jelle uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men spreekt over een gas als de moleculen zo ver uit elkaar liggen dat de stof onzichtbaar is geworden en zweeft.

Ijs is een vast materiaal, de moleculen liggen dicht tegen elkaar aan. Ga je het warm stoken dan zal het ijs smelten, de moleculen gaan verder uit elkaar liggen en we zien dit als een vloeibare stof. Blijf je stoken dan zullen de moleculen uiteindelijk zo ver uit elkaar komen liggen dat het verdampt en dus een onzichtbaar gas wordt.

In principe kan je dit met elk materiaal doen als je maar genoeg warmte kan toevoegen. Het hangt van de samenstelling van de moleculen af of iets van nature gas is en ook zal blijven. Of natuurlijk een vast of vloeibare stof. Is het van nature vloeibaar zoals water, dan zullen de moleculen bij afkoeling weer dichter bij elkaar komen zodat het weer een vloeistof wordt. Dit gebeurd bijvoorbeeld in regenwolken met verdampt, dus gasvormig geworden, water.