Hoe werkt de overgang van een gondel aan een kabelbaan bij een steunmast?

de gondel hangt aan een soort karretje met wielen op de kabel maar de steunmasten zitten vast aan die kabel neem ik aan en snap niet hoe dat werkt.

3 jaar geleden
in: Techniek
1.7K
SimonV
3 jaar geleden
Hier staat wat info:
https://de.zxc.wiki/wiki/Seilbahnst%C3%BCtze

Antwoorden (1)

Je hebt denk ik een onjuist idee van de basis.

"maar de steunmasten zitten vast aan die kabel neem ik aan"
Nee, als de kabel vast zat aan de steunmasten kan deze niet bewegen. Dus hoe kan dan de kabel over de steunmast getrokken worden.
De gondel beweegt namelijk niet tenopzichte van de kabel. De gondel wordt vastgeklemd aan de kabel, die constant getrokken wordt.
De gondel wordt dus gewoonweg met de kabel over de steunmast heen getrokken, en omdat soepel te laten verlopen zitten er wieltjes aan de gondelklem.

Ik denk dat jij denkt dat gondels over kabel heen rijden. Maar de gondels hebben geen motor oid. (of iig niet om zichzelf omhoog te stuwen).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gondel_(cabine)

Gondel (cabine)

Een gondel is een cabine die BEVESTIGD is aan een stalen kabel, die door een motor wordt voortbewogen
3 jaar geleden
CorPoel
3 jaar geleden
Ja, ik dacht inderdaad dat de gondels over de kabel "reden" Bedankt!