Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doet een voorschakelweerstand in een elektrisch circuit?

Als ik op de weerstand spanning zet meet ik aan de uitgang dezelfde spanning als aan de ingang. Terwijl er toch een spanningsval moet zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een voorschakelweerstand,...het woord zegt het zelf wordt meestal voor een andere weerstand geschakeld (in serie).
Het doel is om van een beschikbare voedingsspanning een lagere spanning af te leiden, bijvoorbeeld voor de basisinstelling van een transistorversterker.
Dit gebeurt dan door de spanningsbron over twee of meer in serie geschakelde weerstanden te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja dat zegt men. Men heeft het over een spanningsval. in mijn geval gaat het om het voor gloeien van een diesel motor. Dus met een voor schakel weerstand en een controle oog. Ook met een weerstand. Waarom meet ik dan geen verschil in spanning zowel voor als achter de weerstand meet ik ruim twaalf volt terwijl de gloei bougies maar negen en een half volt mogen hebben.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding