Wat is toch die "dreun"?

Die niemand anders schijnt te horen , maar ik hoor hem luid en duidelijk , net een machine die aan springt , soms kort , een paar uur , soms dagen achtereen , soms zachtjes maar meestal zo hard ( voor mij ) dat ik er zelfs wakker van word en de hele flat ervan trilt . En ik ben doof ! Dit is wel een hele lage toon en in dat gebied is er niks mis met mijn gehoor . In , de Rijdende Rechter , was eens een oude vrouw die haar buurman , onterecht , beschuldigde van het maken van dat/zo'n geluid . Er werd vastgesteld dat er inderdaad een geluid was , maar dat kwam niet bij hem vandaan . Maar wat het wel was , of waar het vandaan kwam , werd nooit vastgesteld . Dus wat is toch die dreun/zoomtoon en waar komt hij vandaan ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als ze het bij de rijdende rechter er met apparatuur ter plaatse al niet kunnen achterhalen zal het via internet op gv denk ik ook niet lukken.
Inekez1
5 jaar geleden
Wij kunnen niet vaststellen wat het is dat jij hoort of voelt. Met professionele meetapparatuur is wel vast te stellen OF er een dreun of geluid is, maar vaak niet wat dan de oorzaak (bron) is. Dat kan van alles zijn bij die lage geluiden, omdat die zich heel ver kunnen verplaatsen via bodem, gebouwen, maar ook via de lucht waardoor iets bij jou in het gebouw dan weer gaat trillen of resoneren. Dus het zou een machine van een buurman kunnen zijn, of je eigen koelkast of afzuiger, maar het kan ook afkomstig zijn van een fabriek op kilometers afstand, van kleine bewegingen diep in de bodem, of de wind die soms op een bepaalde manier door jouw ventilatiekanaal waait... Dat jij het wel hoort, terwijl je doof bent, en anderen het niet horen, zou kunnen komen doordat bij anderen het geluid gemaskeerd wordt door andere geluiden die voor hen wel hoorbaar zijn maar voor jou niet.
Inekez1
5 jaar geleden
Misschien heeft het zin om een professionele meting te laten doen. Soms kan namelijk wèl achterhaald worden wat de oorzaak is. Dan nog kan daar niet altijd iets aan gedaan worden, maar misschien in jouw geval wel. De Rijdende Rechter heeft wel vaker zaken van geluidsoverlast door trillingen of dreunen behandeld. Er was ook eens een uitzending waarin de oplossing (o.a.) werd gevonden in het isoleren of volstorten van een holle schoorsteenpijp die als klankkast bleek te werken, waardoor kleine geluidjes enorm werden versterkt en door het hele huis gingen dreunen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op een woonerf , dagen lang ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een vrachtwagen of een ander groot voertuig dat langsrijdt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niet teharde muziek of iets dergelijks geluisterd?? Toch maar eens na laten kijken, voor je er telang mee door loopt en gehoorbeschadiging oploopt(als dat niet al het geval is)
SimonV
5 jaar geleden
Ik gaf als antwoord dat het misschien tinnitus was. Je meldde dat je hier al 60 jaar last had, maar dat dit geen tinnitus was, omdat je de vloer echt voelde trillen.
In dat geval kom ik uit op hallucinaties. Deze kunnen optreden na gebruik van hallucinogene middelen, maar ook bij alcohol, als bijwerking van sommige medicijnen, slaapdeprivatie, sensorische deprivatie, oververmoeidheid, hevige emoties, psychosen, neurologische stoornissen als delier en bij delirium tremens.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hallucinatie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1 komt nog het dichtst bij het antwoord wat ik ook denk en toen de gemeente kwam met "professionele" apparatuur was het gewoon te zacht , maar aanwezig . En de oorzaak blijft een raadsel omdat het zoals gezegd , overal vandaan kan komen , ook van de haven van ymuiden bijv. ik woon in hillegom of schiphol . Maar dat is nu juist de reden dat ik het op het internet probeer , want ik heb echt geen flauw idee , wat zelfs maar zo'n geluid kan produceren , iemand ? En SimonV , ook dank voor je meedenken , want het is/was iets wat ik serieus heb overwogen , omdat ik me best wel eens aan het een en ander heb overgegeven , maar dat is allemaal al uitgebreid onderzocht en inmiddels ben ik zelfs al jaren helemaal "clean" en hoor/voel ik die dreun alleen maar steeds vaker en op meer plaatsen .
Allen bedankt voor het meedenken en ik hoor het nog graag als iemand nog iets anders weet !
SimonV
5 jaar geleden
Misschien ben jij in staat infrageluid te horen (Net als olifanten). Geluiden met een lage frequentie (onder de 20 Hz, het normale menselijke minimum) dragen verder dan die met een hoge frequentie.
Zie ook:
https://quieton.com/blog/2017/11/07/low-frequency-sound-magic-malice/
http://www.birds.cornell.edu/brp/elephant/cyclotis/language/infrasound.html
LeonardN
5 jaar geleden
https://youtu.be/A4lMdXMYvyw?t=562

Antwoorden (1)

Aangezien het gedreun volgens jou geen tinnitus of hallucinatie is, kan het zijn dat je bijzonder gevoelig bent voor infrageluid.
Infrageluid wordt veroorzaakt door geluidsgolven waarvan de frequentie zo laag ligt, dat het menselijk gehoororgaan deze normaliter niet meer als geluid kan waarnemen, tenzij het zeer luid is. Het geluid wordt dan niet door het oor gehoord, maar door het lichaam gevoeld. Meestal ligt de frequentie van infrasone trillingen tussen de 0,001 en 16 hertz.
Sommige mensen blijken deze geluiden echter nog wel te kunnen horen.

Geluiden met een lage frequentie dragen verder dan die met een hoge frequentie. Op deze manier communiceren bijvoorbeeld olifanten op 30-300 kilometer afstand met elkaar.
Vooral dove mensen zijn bijzonder gevoelig voor laagfrequente geluiden.
SimonV
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
En waardoor wordt zo'n geluid (gedurende lange tijd) veroorzaakt in Nederland (en België)? Geen olifanten, neem ik aan! Waardoor wel? Of komen deze geluiden van een ver(der) buitenland, uit de lucht of het heelal, of van de Noordzee? 300 kilometer is immers zo ongeveer de afstand Maastricht-Groningen!
Amadea
5 jaar geleden
Lees de uitgebreide toelichting op https://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html maar, Antoni. Het kan aan van alles liggen...
Antoni
5 jaar geleden
Dank je, @Amadea.