Waarom overleven fruitvliegjes de straling en hitte van de magnetron?

Zelfs na ongeveer 20 minuten de magnetron aan te hebben gehad, vliegen de beestjes er vrolijk weer uit.

6 jaar geleden
in: Techniek
2.6K

Antwoorden (1)

Een magnetronoven verhit voedsel met behulp van elektromagnetische velden. Die zijn niet op elke plek in het apparaat even sterk, waardoor het eten ook niet overal even goed wordt opgewarmd. Vandaar dat er een draaiplateau is aangebracht om de energie zo gelijkmatig mogelijk te verdelen.

Een fruitvliegje kan in een werkende magnetron overleven door op een plek te gaan zitten waar de hoeveelheid elektromagnetische straling vrij laag is, bijvoorbeeld in een van de bovenhoeken. En als hij rond blijft vliegen, wordt hij nooit zo lang aan de volle dosis straling blootgesteld dat hij van binnen aan de kook raakt.

Hetzelfde gebeurt wanneer je je vinger door een kaarsenvlam haalt. Als je dat maar snel genoeg doet, wordt er niet genoeg energie geabsorbeerd om een verbrande vinger op te lopen.
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
Ik ken een paar snotneuzen die er sport van maakten om gewone vliegen in de magnetron te stoppen en die waren in 2 seconden blijvend invalide en na 4 seconden morsdood. Lijkt me sterk dat fruitvliegjes 20 minuten lang de hoogste straling kunnen ontwijken en daarna vrolijk weg vliegen.
Zou er geen andere oorzaak aan ten grondslag liggen?