Kan een scheve fase verhouding in een 3 fase + nul electrotechnische installatie printplaten beschadigen zoals in wasmachines en airco's?

Een klant van een villa waar ik wat onderhoud doe heeft vernomen van een knutsel Electrician dat een verkeerde fase verdeling in een electrotechnische installatie er voor heeft gezorgd dat diverse en meerdere malen printplaten defect raakte. Dit betrof wasmachine, tv en airco apparaten. Hij sprak over een harmonica effect. Mijn vraag is of dit inderdaad zo is en wat zou een eventuele bescherming kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
3.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
Krachtstroom wasmachine, tv en airco?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3 fase met een nul kan je gewoon opsplitsen naar gewone 230 volt stopcontacten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De huis aansluiting betreft natuurlijk een 3 fase systeem de schakelkast is verdeeld over de fase's naar diverse 230 volt groepen. De apparatuur is geen krachtstroom!!!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met het "harmonica effect" bedoelde hij de 'harmonischen' oftewel netvervuiling, hiermee haalt de knutselaar wat dingetjes door elkaar. Evenredige belasting over de fase is natuurlijk fijn, maar niet strikt noodzakelijk, hierdoor gaat de apparatuur niet stuk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Add: Ik vond een interessant stukje over dit topic bij circuits online wat precies het probleem beschrijft: https://www.circuitsonline.net/forum/view/64965
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kennelijk weet niemand, dat een driefase systeem met nul als daar eenfase gebruikers op aangesloten worden in de fout gaat, als de gemeenschappelijke nul niet aangesloten is. Dat heet een zwevende nul. Komt vaak voor op campings en bouwplaatsen. Alle apparaten, die niet tegen 400 V kunnen dan ter ziele gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@simpelm: "Kennelijk weet niemand...."
Klopt, daarom staat er natuurlijk geen antwoord. En de experts op circuitsonline.net vertellen weer een ander verhaal dan waar jij ons op trakteert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas is er geen zinnig ander antwoord te geven op deze vraag.
In een normale situatie zal een asymmetrische belasting geen gevolgen hebben voor de spanning. Alleen als de nul "zweeft" staat er over de zwaarst belaste fase weinig, ever de andere te veel spanning.

Antwoorden (1)

Het is volgens mij heel simpel, de nul was niet aangesloten. Stel nu dat je Tv op fase 1 en de nul zit en je was machine op fase 2 en de nul, dan krijgen beide apparaten 230V,

Maar vergeet de vonkentrekker nu om de nul aan te sluiten, dan heb je een serie schakeling van je TV en je wasmachine, waarover een spanning van een whopping 400V staat, en dat laatste vinden meeste apparaten niet fijn.

Deze 400V is verdeeld over de 2 apparaten, maar is niet gelijk. Je Tv verbruikt het minst en zal daarom volgens mij de hoogste spanning krijgen en meteen sterven, en nadat je Tv is gestorven zal wss je wasmachine ook dood gaan. Of ik zeg het net andersom.

Dit wordt pas echt 'leuk' wanneer we de derde fase er ook bij gaan betrekken en alle andere apparatuur :D

Wat je vonkentrekker nu precies zei over de harmonica, is onzin. Beetje moderne apparaten bezwijken niet zo snel aan een beetje net ruis.