Hoort er een hoofdschakelaar voor de trafo?

We krijgen binnenkort een amerikaanse machine aangeleverd. Deze wordt aangeleverd met een trafo welke de spanning van 400V naar 460V brengt. Tussen de groepsschakelaar en de trafo zit ca 40 meter. Van de trafo een paar meter naar de schakelkast van de machine. Is een schakelaar direct voor de trafo verplicht aangezien de trafo niet in de nabijheid van de groepsschakelaar komt te staan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Het beste antwoord

Ja. Je moet bij de machine de controle houden over de spanning bij evt calamiteiten ( trafo kan ook oververhit raken). Trafos verbruiken ook altijd iets van stroom als ze enkel op spanning staan en de machine niet in gebruik is. Ook daarvoor is een schakelaar belangrijk.