Waarom gaan mijn tuinlampen niet tegelijk aan?

Ik heb in de schuur een vaste contactdoos. Daarin zit een tijdschakelaar, en daarin zit een verlengsnoer met 3 contacten. In de eerste zit een gewone steker, die naar de buitenlamp loopt. Dit is een normale fitting met spaarlamp erin. Met de kerst heb ik op dit verlengsnoer, dus op dezelfde tijdklok méér verlichting gezet: een net van 1 meter hoog en 5 meter lang met die nieuwe minilampjes langs de schutting, en een lang snoer met kleine groene kerstlampjes die om de takken van de boom gewikkeld zijn. Een prachtig gezicht. In het begin gingen ze alle drie tegelijk aan 's-avonds. Maar sinds een paar weken gaan eerst de buitenlamp en de boom tegelijk aan, en volgt het net aan de schutting een half uur later. Maar ze zitten op dezelfde tijdklok! Kan iemand dit uitleggen want zo lijkt het eerder magie dan logica.

Toegevoegd na 1 minuut:
de kerstlampjes hebben dus allebei zo'n knol aan de steker, (transformator) en zo'n dun groen snoertje

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Antwoorden (2)

De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat het net aan de schutting zijn eigen schemerschakelaar heeft. Met Kerst merkte je dat niet, het was al donker toen de tijdklok er stroom op zette. Maar het wordt nu elke avond een beetje later donker, dus gaat het net pas later aan, ook al zet je er eerder stroom op. (Zet er maar eens overdag stroom op. Als mijn theorie klopt blijft het net uit)
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Prima theorie!+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Mee eens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het heel slim bedacht. Maar ik kan nergens een sensor vinden. Heb nu een keer in het donker de stekker er uit gehaald en weer erin, en dan gaan ze wel tegelijk aan. Wil ditzelfde overdag gaan doen, zonder tijdklok ertussen, maar het giet en stormt me nu te veel
escape
8 jaar geleden
Dat ze in het donker meteen aangaan wijst nog steeds op zoiets als een schemerschakelaar. Maar dat weet je pas zeker als je het bij daglicht doet, ik ben benieuwd...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gisteren bij daglicht geprobeerd, ging het net meteen aan....
Dit is inderdaad een vreemd verschijnsel,

Het is naar mijn mening wel ongebruikelijk voor een set kerstlampjes om een ingebouwde schemerschakelfunctie te hebben. Ik ken er eerlijk gezegd niet één die dat heeft. Daarnaast lijkt het me dat als het lampjesnet in kwestie wel deze functionaliteit zou hebben, dat de koper dat waarschijnlijk op de verpakking zou opmerken.

De meeste van deze kerstverlichtingsproducten hebben doorgaans een aantal programma's die de lampjes bedienen. Zo kan men er bijvoorbeeld voor kiezen om de ze altijd aan te laten, of om en om laten verspringen, fonkelen, langzaam dimmen, snel knipperen, enz, enz. Ik weet van een set die ik zelf heb dat 1 van die programma's een storing heeft. Deze doet oorspronkelijk eigenlijk een willekeurig patroon maar nu lijkt hij minuten lang uit te staan en begint zo nu en dan opeens spontaan te knipperen. Wellicht is er bij het lampjesnet iets vergelijkbaars aan de hand.

In elk geval zou je kunnen proberen de verschillende factoren één voor één uit te sluiten door bijvoorbeeld eerst het lampjesnet gewoon direct op een vaste wandcontactdoos aan te sluiten (dus zonder tijdsschakelaar en stekkerblok). Verder zou je met een multimeter de 3 contactdozen op het verlengsnoer kunnen controleren. Wellicht is het contact waar het net op aangesloten zit een beetje gecorrodeerd? Probeer eens een ander verlengsnoer om er zeker van te zijn. Als de andere 2 lampen wel gewoon op de ingestelde tijd aan gaan kan het haast niet aan de tijdsschakelaar liggen.

succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die met zo'n programma heb ik vroeger ook gehad. Waren leuk, helaas vrij snel kapot. Deze heeft gewoon 1 stand: aan (of uit, als er geen stroom op staat).
Zal eens de stekers verwisselen in het verlengsnoer, of een ander verlengsnoer. Kan aan een los contact in de doos liggen, maar typisch dat ie het dan na een half uur wel doet. Al heb ik de tijd niet opgemeten of het iedere keer even lang duurt voor hij aan gaat