Bij de draagkracht van een profiel is van belang:
1. De elasticiteitsmodulus
2. Het oppervlakte traagheidsmoment.

Allereerst bepaalt men de elasticiteitsmodulus van het materiaal aan de hand van trekproeven.
Van de meeste materialen is die bekend.
Voor aluminium bedraagt deze 69 GPa
Als het om en kritische constructie gaat zal men uit het toegepaste aluminium trekstaven moeten laten maken en de elasticiteitsmodulus laten vaststellen.
Het gaat er om dat men het materiaal belast in het elastische gebied. Zodat het materiaal niet blijvend vervormt, maar als de belasting is opgeheven, het profiel weer in zijn oorspronkelijke vorm terugkomt

Het oppervlaktetraagheidsmoment bepaalt de weerstand tegen doorbuiging.
Die weerstand is afhankelijk van de vorm van de doorsnede van het profiel.
Een H-balk bijvoorbeeld, zal veel moeilijker doorbuigen dan een platte strip.
Van belang is de afstand van de buitenkant van het profiel tot het zwaartepunt daarvan.
Een platte strip metaal heeft een veel groter traagheidsmoment als de strip verticaal staat, dan als hij plat ligt.
Staat hij rechtop dan blijft de strip mooi recht. Als de strip plat ligt zal hij altijd doorbuigen omdat het traagheidsmoment in die situatie minimaal is.

Met het weerstandsmoment bepaalt men of men binnen de toegestane spanningen blijft die voor dat materiaal gelden.
De draagkracht is afhankelijk van de maximaal toegestane spanning in het materiaal.
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Je weet nooit hoe de eigenschappen van een bepaalde batch precies zijn. Ze worden altijd getest door ze te belasten.
Min.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij snap je het niet Reddie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle berekeningen worden gemaakt met het weerstandsmoment van een profiel. deze zijn via tabellen voor de meeste profielen na te gaan.
buiten het weerstandsmoment is ook de lengte van het profiel belangrijk. verder moet er rekening gehouden worden of het profiel vrij is opgelegd of ingeklemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.mcbboek.nl/MCB_h14/Eenvoudige_methode_voor_de_berekening_van_draagvermogens_van.htm

Andere antwoorden (1)

Dat bepaalt men simpelweg door er een gewicht op te zetten, en te meten bij welk gewicht het fout gaat.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie: Over wat voor een profielen heb je het? Load testen van metalen constructie profielen? Echt niet. Dat is niet te doen met de productievolumes, bovendien zijn veel balken niet stabiel genoeg om zo te testen. De profielen komen uit een walserij en hebben een ondergrens qua maatvoering. Kwaliteit vh gewalste staal heeft ook een ondergrens qua treksterkte, rek en Charpy-waarde. Dat wordt in batches getest. Daarna heeft Edraket gewoon helemaal gelijk. Het wordt verder gewoon uitgerekend. In de bouw worden verder ook geen load tests gedaan op constructie-elementen.