hoe verzet ik de wijzer van mijn oude klok 6 uur? Er zijn twee openingen, links en rechts van het midden Is oude klok van mijn overleden tante.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
4.5K

Antwoorden (2)

Ik heb een groter model van zo'n klok (de mijne is een comtoiseklok). Maar de werking is gelijk.

Om de klok gelijk te zetten, kun je gewoon aan de grote wijzer draaien. De kleine wijzer draait dan mee.

Bij mijn klok moet ik wel bij elk uur en bij elk half uur even pauzeren, om de klok de gelegenheid te geven de uren te slaan. Als ik hem daar geen tijd voor geef, loopt het sla-mechanisme niet meer in de pas met de wijzers, en dan slaat hij bijvoorbeeld vier keer als het tien uur is.

Als je liever niet aan de wijzers draait, kun je de klok stilzetten. Zet hem dan weer aan op het moment dat de echte tijd overeenstemt met de tijd die op de klok staat. Zo doe ik het ook regelmatig, bijvoorbeeld als ik terugkom van vakantie. Dat scheelt een hoop gedraai aan de grote wijzer.

Toegevoegd na 1 minuut:

De openingen zijn bedoeld om de klok op te winden. Je steekt er een sleutel in (te verkrijgen bij elke klokkenhandelaar en bij veel antiquairs). Je draait dan een gewicht omhoog, en dat drijft het klokmechanisme aan (waarbij het gewicht geleidelijk naar beneden beweegt). MIjn klok is zo ontworpen dat ik hem precies eenmaal per week moet opwinden.

Het ene gat is voor het mechanisme dat de wijzers aandrijft, het andere gat is voor het mechanisme dat het uren-slaan aandrijft.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ergens onder de slinger zit een stelschroefje of -moertje. Als je merkt dat de klok te snel loopt, moet je daarmee de slinger wat langer maken. Merk je dat de klok te langzaam loopt, dan moet je de slinger wat korter maken.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, zoals ik al zei bij mijn eerste reactie. De gaten zijn er m de klok op te winden.
De klok is gewoon "van slag af".
Cryofiel
9 jaar geleden
Nee, "van slag" is als je doet zoals ik ooit deed: de wijzers heel snel bewegen om de klok even snel gelijk te zetten. Dan staan de wijzers wel gelijk, maar heeft het slagmechanisme het niet bij kunnen houden. De klok slaat dan vier keer als het tien uur is, vijf keer als het elf uur is, zes keer als het twaalf uur is, zeven keer als het één uur is, enzovoort. Dan is de klok "van slag".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Cryofiel, dus om hem weer even vaak te laten slaan als dat de kleine urenwijzer aangeeft moet ik hem doordraaien met de grote wijzer en dan dus niet stoppen om te laten slaan?
Cryofiel
9 jaar geleden
Als jouw klok net zo werkt als de mijne, zou dat een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@cryofiel, ja en dat is waarschijnlijk ook gebeurd. Met de hand gelijk gezet door snel de wijzers te draaien.
Cryofiel
9 jaar geleden
Of door aan de wijzers te draaien zonder dat er een gewicht aan het slagmechanisme hing. Dat geeft hetzelfde effect, afhankelijk van de interne constructie van de klok.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is waar @ Cryo, maar kan maar één keer plussen
Mocht het slagwerk niet meer synchroon lopen met de tijdaanwijzing, dan kun je het slagwerk verstellen: Als je bij de 2 op de wijzerplaat met je vinger opzij van het uurwerk voelt, vind je daar een handeltje. Als je er op drukt wordt het slagwerk steeds een half uur verzet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met drukken bedoelde ik hier richting de zes bewegen.