Hoe bewijs ik als "domme" consument dat mijn gas verbruik niet mijn gas verbruik is?

Lang verhaal kort (hoop ik): Woon 9 jaar in hetzelfde huis, gasverbruik al die jaren ongeveer hetzelfde geweest. Nu ben ik al een tijd op zoek naar werk en dus veel thuis, daardoor expres goed opgelet dat ik niet veel meer gas zou gaan verbruiken(kachels overdag niet aan (net als op werkdag), opletten op warm water verbruik enz enz) Toen kreeg ik een enorm hoge eindafrekening vorig jaar met een m3 verbruik dat echt onmogelijk is voor mij in m'n eentje.
Woningbouw heeft leidingen gecontroleerd op lekken, CV ketel ook nagekeken, niks mis mee. Nu is mijn enige optie dat ik de netbeheerder (Liander) mijn meter laat nakijken, probleem daarmee is dat als ze niks vinden ik de kosten (meer dan 400 euri) zelf moet betalen, dat risico kan ik dus niet nemen, zeker niet omdat men allemaal beweert dat als dat t niet is dat er dan geen verdere optie is dan dat het ECHT mijn verbruik is.

Oke nu de vraag: Is dit ook echt zo?? (als de leidingen niet lekken, de ketel t goed doet, is dan nog de enige fout mogelijkheid de meter?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Dat je dat achteraf (!) kunt bewijzen, die kans is klein. De meter is doorslaggevend tenzij je een fout of gebrek aan kan tonen. Door vanaf nu regelmatig foto's te maken met iets erbij om de datum te bewijzen (b.v. een krant) kun je voor toekomstige gevallen voorbereid zijn.

De kans dat een meter een te hoog verbruik aangeeft is erg klein. Wanneer een onderdeel van een meter stuk is dan zou je verwachten dat de meter zwaar (=langzaam) gaat lopen of helemaal niet meer vooruit komt. Een mechanisch probleem dat de meter juist sneller laat lopen is ultra zeldzaam !

De kans dat je die 400 Euro moet gaan betalen is dus groot !

Ik wil even met je meedenken wat de oorzaak van je hoge rekening is

Er blijven 4 opties open:
- Een lek. Maar ook dat is onwaarschijnlijk. Dat zou je ruiken en ook de WBV heeft er al naar gekeken.

- Je buurman tapt af. Er zijn gevallen bekend dat buren (b.v. via de kruipruimte) in staat zijn een eigen aftap te maken. B.v. om illegale hennepteelt te verbergen.
Maar dat zijn ook zeldzame gevallen. Ik ken je buren niet, maar dus dat kun je zelf beter inschatten.

- Je geeft zelf aan dat je situatie veranderd is. Ongemerkt is er vaker een deur open gegaan, meer warm water gepakt en extra eitje gekookt tijdens de lunch. Al die kleine ongemerkte beetjes tellen wel op. De kans dat je ongemerkt meer verbruik hebt door sluipgebruik is echt wel reëel hoor !

- De laatste optie zit 'm in het aflezen van de meter. Wanneer is 'ie voor het laatst echt opgenomen ? Of anders gezegd: hoe lang is er al uitgegaan van schattingen van het verbruik ? En hoe kwamen die schattingen overeen met het werkelijke gebruik ? Is er door een recente controle misschien een correctie toegepast waardoor je nu feitelijk een inhaalslag moet betalen over een te lage schatting in de afgelopen jaren ?
Of is er tijdens het aflezen van de meter wellicht een lees of typefout gemaakt ? Vraag eens de meterstand op zoals hij bij de leverancier in de computer staat en vergelijk dat met de werkelijke stand.

Wanneer de bovenstaande verklaringen allemaal geen resultaat hebben, dan trek je aan het kortste eind. De meterstand is doorslaggevend.

Er IS simpelweg een manier om het werkelijke verbruik aan te tonen, tenzij er een duidelijke fout wordt gevonden.

Je meter laten controleren zou ik niet doen. Zoals aangegeven: de kans dat een defecte meter sneller gaat lopen is klein en dan is 400 Euro veel geld om te vergokken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Typo:
Er IS simpelweg GEEN manier om het werkelijke verbruik...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een krant bewijst niets dus zover hoef je niet te gaan. Het is ook meer voor jezelf, wat verbruik ik per dag en klopt dat met mijn jaarverbruik. Als dat een beetje klopt hoeft de vraagsteller verder geen actie te ondernemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Een krant bewijst dat een bepaalde meterstand niet ouder is dan de dag waarop de krant gedrukt is. (wel jonger wellicht !) Maar veel meer aan geloofwaardig bewijs kun je niet verzamelen. Klokken of dagelijkse notities kun je manipuleren en zijn daarom nog minder waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals dat bijhouden is voor de vraagsteller zelf. Met of zonder krant daar zal de energieboer geen boodschap aan hebben voor wat betreft de resultaten uit het verleden. Bijhouden met een krant er naast heeft volstrekt geen zin.