Hoe sorteer je drie identieke ballen met een verschillend gewicht?

Ze zijn van hout, metaal en glas. Je mag geen elektronica en/of magneten gebruiken. Ze moeten dus echt qua gewicht gesorteerd worden. Ik had al een klein idee met water, maar zit vast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Goed idee, dat water. Met een beetje geluk heb je dan de houten bal er uit. (Hoewel er hout is dat zwaaarder is dan water. Ik weet niet welk hout. )
De glazen en de metalen bol kun je inderscheiden door ze op een weegschaal (balans) te vergelijken. De zwaartse is van metaal. (Als het tenminste geen Lithium is).
Een andere methode is het gewicht van twee ballen te vergelijken met een balans.
Je hebt dan een zware en een lichte. Vervolgens leg je de lichte en de derde op de balans. Is de derde lichter, dan is dat de lichtste. Is hij zwaarder, dan is het de middelste of de zwaarste. Nu nog een keer met de zware van de eerste weging vergelijken, en je weet de volgorde.
Reddie
10 jaar geleden
Je laat ze van een flauwe helling rollen die onderaan horizontaal wordt. Vervolgens vallen ze met een gelijke horizontale beginsnelheid naar de grond. Omdat de luchtwrijving bij alle drie hetzelfde is, wordt de lichtste meer afgeremd dan de zwaarste. Dus hout van dicht bij de helling, metaal het verst van de helling.