Waarom heeft een drone 6 kleine 'wiekjes' ipv één grote net als bij een helicopter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag!
Het lijkt mij dat deze zo beter stuurbaar is. Zodat hij op de centimeter nauwkeurig werkt.

Het beste antwoord

Met alleen één grote rotor zou de helicopter hard rond gaan draaien. Daarom heeft hij ook nog een staartrotor.

Maar het antwoord is: sturen!
Een helicopter stuurt door de staartrotor harder of minder hard te laten draaien (dan draait de helicopter).
Door de hele hefschroef een beetje te kantelen gaat hij naar voren, naar achteren en opzij.
Omhoog en omlaag gaat door de wieken schuiner te zetten.
Dat alles vraagt veel mechanische onderdelen en dat is duur.

Een drone kun je daarintegen sturen door alleen de ene of de andere motor harder te laten draaien. Omhoog en omlaag is gewoon: Alle motoren tegelijk harder of zachter.
Dat kun je regelen met electronica. En een bijkomend voordeel is dat de motoren (die een verschillende kant opdraaien), er automatisch voor zorgen dat de drone geen staartrotor nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een drone heeft een ander concept dan een helikopter, daardoor is deze makkelijker te besturen. Modelhelikopters vereisen vaak veel training om er goed mee te kunnen vliegen, omdat je de staartrotor en de grote wiek in balans moet houden zodat je helikopter niet gaat tollen.

Bij een drone heb je dit probleem niet, de drone heeft enkele afzonderlijke motoren die door een computer geregeld worden. Als de ene kant dan harder draait dan de andere kant dan kan je drone bochten maken en draaien. Het is dus vooral voor de gebruiksvriendelijkheid, bijna iedereen kan met een drone vliegen, met een helikopter is dat lastiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, puur de bediening (makkelijk) en de preciezie, bijv om er een camera onder te hangen en rustige beelden te maken. Doordat je een apparaat stil in de lucht wilt kunnen houden is het net als Wavaria al zegt, een stuk moeilijker als met de helicopter, Doordat je de helicopter niks raakt en dus vrij in de lucht hangt, maar de rotor erboven wel hard ronddraaid, gaat de helicopter ook draaien, dit wordt dus door die staartrotor tegen gegaan, laat je de staartrotor harder draaien dan draait de helicopter de ene kant op, laat je hem zachter draaien, dan gaat hij de kant op die de hoofdrotor hem op duwt.