Hoe her ken ik het verschil tussen messing en brons?

Is er een chemische test voor of is dit op een ander manier vast te stellen
op het oog zie ik geen verschil
Ik heb brons en messing door elkaar gegooid en weet nu niet meer wat wat is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
11.3K

Antwoorden (2)

Ik denk dat messing veel kwetsbaarder is dan brons. Als he het per abuis laat vallen zit je met de brokken. Het scheelt volgens mij ook behoorlijk in prijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijken:
Brons (ca.10% tin) is rood/roze van kleur.
Messing (ca.40% zink) toont meer geel tot goudgeel.

Voelen:
De thermische geleidbaarheid van brons is 190, die van messing 122.
Brons moet dus kouder aanvoelen dan messing (bij vergelijkbare vorm en grootte).

Horen:
Als de vorm en grootte het toelaten, zal je in brons bij aanslaan in de verte het klokkengeluid moeten herkennen, in ieder geval beter dan bij messing.

Voor het geval het gesloopt mag worden:
Boren in brons gaat soepeler dan boren in messing. Brons geeft mooie lange krullen, bij messing zijn dat meer een soort korte spaanders en het boortje zal wat meer horten en stoten.