Hoe werkt een slagboom die met een afstandsbediening open gaat?

Hoe weet de slagboom wanneer hij open en dicht moet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.3K

Het beste antwoord

Het kab op twee manieren. Eén mogelijkheid is een elektronisch oog, dus een constante lichtstraal die onderbroken wordt. Een ander mogelijkheid is een detectielus in de grond/asfalt. Deze inductielus staat constant onder (zeer lage) wisselspanning, waardoor er een magnetisch veld rondom de kabel heerst. Door met een autoband (met staalgordel) over deze lus te rijden, verandert het magnetisch veld, waarop de elektronica reageert en de slagboom opent.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doordat het mechanisme waar de slagboom aan vastzit, een signaal krijgt van de afstandbediening door op de open knop te drukken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het dichtgaan gebeurd door dat er electrische oge n/ laser reflectie. gekoppeld worden, als deze even onderbroken worden door het passeren van de auto weet hij dat hij weer dicht moet. Deze zitten dus achter de Slagboom. Werkt het zelfde als een liftdeur, waarbij deze ogen in de deur zitten.

Toegevoegd na 32 minuten:
In het geval van de bijgeleverde foto zitten bovengenoemde niet achter maar onder de slagboom.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Op uw foto is duidelijk een detectie fotocel te zien.
Die werkt als zender en ontvanger.
De zender stuurt een (zichtbare rode) straal uit die terug gestuurd wordt door de reflector en de ontvanger bereikt.
Daardoor weet de elektronica dat er iemand of iets doorgegaan is EN er niet meer tussen zit en dus veilig kan sluiten.
De kans bestaat dat er een beetje daarvoor een andere staat of een lus in de grond welke het signaal geeft om te openen.
Een andere mogelijkheid is dat die bv met een badge en badge lezer opgestuurd kan worden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Vergeten vermelden dat de fotocel op de slagboom de gelijkaardig werkt als deze van de lift.
Enerzijds zien dat er iets/iemand gepasseerd is en anderzijds kijken of er niets meer tussen zit alvorens te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe werkt de knop die hem open laat gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in mijn vorige antwoord reeds vermeld.
Er is een elektrisch circuit welke afhankelijk van de signalen, open of dicht, de motor zal aansturen. Het dichtgaan is al voldoende beschreven, dat is uw fotocel die op slagboom staat en de kring stuurt om te sluiten. Het open gaan kan door diverse systemen aangestuurd worden.
Een drukknop die door iemand gedrukt wordt, of een badgelezer , een fotocel of een lus in de grond.
Dit zijn allemaal systemen die de kring stuurt om de slagboom te openen.