Hoe kan je met een waxinelichtje een ballon laten opstijgen?

Ik moet voor techniek op school iets maken dat 2m verder komt bijv boot, auto, vliegtuigje. Nou wil ik iets met een waxinelichtje doen, toen zei mijn docent de japanners hebben daar een manier voor ofzo, weten jullie die, hebben jullie een link of een andere manier?( ik maak er wel een touwtje aan dat ik hem naar beneden kan halen dus niet komen dat het niet mag van de brandweer ofzo)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Warme lucht werkt inderdaad, zoals je ziet bij en luchtballon. Waar ik als eerste aan dacht bij het argument van jouw docent was een Chinese lantern of een Thaise lampion. Beide hetzelfde principe. Ze kunnen ongelofelijk ver komen en worden daardoor wel eens aangezien als ufo's. Dus 2 meter vliegen zou hiermee wel lukken.

Antwoorden (3)

De chinese lampions. Heteluchtballons gemaakt van papier.
Mischien gaat het theelicht je niet voldoende warmte geven maar dat kan je dan oplossen door er voor te zorgen, dat er verschillende wieken in het theelichtjes zitten zodat je verschillende vlammen hebt. Ook zou je dan de hoeveelheid paraffine kunnen verminderen zodat het theelichtje lichter wordt. Voor de ballon zal je op het internet wel plannetjes vinden. Mischien met een beetje fantasie is er wel iets mooi van te maken en hij zal wel verder vliegen dan 2m.
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuk idee! Hier wat informatie (afkomstig van wikipedia)...

Een Thaise lampion, Kong-Ming-lantaarn, wensballon of vuurballon is een lampion die door zijn bouwwijze en de verhitting door een brandstofelement kan opstijgen en zweven.

Bouwwijze en principe

Een rijstpapieren zak wordt met de opening naar beneden over een raamwerk van bamboe gespannen. De hoogte bedraagt ongeveer een meter en de doorsnede 40 tot 60 centimeter. in de opening hangt een kleine hoeveelheid in was of andere brandbare vloeistof gedrenkte katoen of papier. Wanneer deze aangestoken wordt, wordt de lampion verlicht en de lucht in de lampion opgewarmd, waardoor deze zoals een heteluchtballon gaat opstijgen. De lampion is dan over enkele kilometers zichtbaar. Nadat de lichtbron is gedoofd, daalt de lampion terug naar de aarde.

Geschiedenis

De Kongming-lantaarn werd voor het eerst gebruikt door de Chinese strateeg Kongming voor communicatiedoeleinden.

Later werden de lampionnen door burgers in met name China, Thailand en Taiwan gebruikt bij speciale gelegenheden als een soort vuurwerk. Dit gebruik zou geluk brengen.

In 2005 werden op het strand van Khao Lak (Thailand) 5000 Kongming-lantaarns losgelaten ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de tsunami van 26 december 2004.

Nou, volgens mij zou een waxinelichtje al goed genoeg werken, vooral omdat het maar een kleine ballon voor 2 meter vliegafstand moet zijn. Je moet dan wel een kleine zak gebruiken!

Ik hoop dat dit je helpt. Succes verder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt denken aan het principe van de hete luchtballon: hete lucht is lichter dan koudere lucht en de wet van Archimedes voor opwaartse kracht werkt ook in lucht dus zo'n ding stijgt op.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtballon

Het is alleen de vraag of je het met een waxinelichtje voor elkaar krijgt voldoende opwaartse kracht te krijgen. Zo'n waxinelichtje is nogal zwaar en er komt niet zo heel veel warmte vanaf.

Misschien kun je het ding op wieltjes zetten en een ventilator tegen de ballon aan laten blazen als hij eenmaal vol warme lucht zit of is dat vals spelen :)

Bovendien zul je die luchtstroming ook nodig hebben als het ding opstijgt anders gaat hij recht omhoog.

Laat je even weten of het is gelukt?