Wat is de minimale temperatuur van de thermostaat waarbij de warmtevraag voor de cv ketel zal aanslaan?

Indien de kamertemperatuur hoger is dan de ingestelde gewenste temperatuur voor de CV, zal de thermostaat er niet voor zorgen dat er warmtevraag van de cv ketel komt.
Andersom wel, dus als de kamertemperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat.
Maar wat is de minimale ingestelde temperatuur waarbij de cv ketel zal reageren op de warmtevraag?
Stel: de omgevings (kamer)temperatuur is 13 Ç. De gewenste ingestelde temperatuur is op 15 C gezet.
Zal de CV ketel de cv's doen laten aangaan bij 15 C?

11 jaar geleden
in: Techniek
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om het temperatuurVERSCHIL tussen wat jij aangeeft als gewenste kamertemperatuur en wat de termometer van de thermostaat meet. En dan maakt het niet uit hoe laag of hoe hoog hij staat (met een minimum van 5 graden, zoals depauwroger aangeeft).

Antwoorden (4)

Neen.

Als de temperatuur zakt naar 14 graden dan zal die opslaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min. temperatuur van een thermostaat is normaal 5°C wat aangenomen is als de "antivriesstand".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De CV zal natuurlijk aanslaan bij 13 C, want je wilt kennelijk een temperatuur in je kamer* hebben van 15 C. Als die temperatuur is bereikt, zal afhankelijk van je thermostaat, de cv op deze temperatuur blijven, of weer iets gaan dalen. *Dit gaat dus op voor een kamer- of ruimtethermostaat. Zie verder op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee bij 15C zal hij nooit aangaan, omdat dat je ingestelde temperatuur is. Als het dus in de ruimte al 15C is dan hoeft hij niks te doen.

Mocht hij onder die 15C zakken, dan pas zal de thermostaat de ketel inschakelen.

Verder is het wel belangrijk of hij ook daadwerkelijk ingesteld is op ruimtetemperatuur, en je niet zoals hierboven wordt aangegeven weersafhangkelijk stookt. (met buitenvoeler, die zorgt dat er een constante temperatuur door je circuit gepompt wordt)

Weersafhangkelijk stoken doe je altijd met thermostaat knoppen op de radiatoren.