Werken de stoffen die men gebruikt heeft om malaria te bestrijden in Afrikaanse malariagebieden wel?

Een paar jaar geleden hadden ze een stof ontwikkeld die geimpregneerd werd op tenten en kampen in malariagebieden. Er was aangetoond dat het malaria aanzienlijk had teruggedrongen. Het was volgens mij in de TU uitgewerkt. Je hoort er nooit wat over... is het iets wat gebruikt wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Al die zaken werken goed, maar je moet je realiseren dat Afrika bijna zo groot is als Azie en het wegennet is erg grof. Zeer veel mensen wonen afgelegen in kleine dorpjes en het is een heksentoer om overal malariamaatregelen te nemen. De malariabestrijding levert ook niets op, zodat we blij mogen zijn dat de Gates Foundation er enorme bedragen in steekt.
Op het ogenblik zijn er twee benaderingen
1 geimpregneerde muskietennetten en ander manieren om te voorkomen dat mensen geprikt worden.
2 Ontwikkeling van een vaccin

1 is een operatie die een voortdurende inspanning vergt en veel geld en mankracht kost.
2 is nog toekomstmuziek

Het initiatief waar je op doelt is misschien de goedkope productiewijze van artimisine, dat nu nog uit planten moet worden gewonnen. Dit medicijn is meer bedoeld om de malariaparasiet te doden als hij in de bloedbaan komt, zodat de koorts beperkt blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die stoffen werken prima, de geïmpregneerde netten houden veel meer muggen tegen dan niet-geïmpregneerde netten. Impregneren wordt op grote schaal toegepast. Het probleem is alleen dat niet iedereen zo'n net heeft en dat mensen ook overdag gestoken worden door muggen die het malaria-virus met zich meedragen.