Ik moet een project maken waarbij je een zonnecollector gebruikt om 1 l water te verwarmen, gemaakt van huis-tuin-en-keuken-spullen. Hoe dit te doen?

Het is een project van school. Er moet zo effectief mogelijk gebruik worden gemaakt van de warmte die er geproduceerd wordt. We hebben eventueel ook beschikking over een elektromotor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je had toch ook die vraag over conventie? Dit principe kun je gebruiken om water rond te pompen bij een zonnecollector, als je het opslagvat boven de collector plaatst.

Het beste antwoord

Er zijn best wel wat mogelijkheden als je rond kijkt. Ik weet niet of je een beetje budget heb, maar dit ontwerp zag er wel goed uit:
http://www.instructables.com/id/Homemade-Solar-Thermal-Collector/?ALLSTEPS

Het is sowieso een goed idee om donker gekleurde buizen te gebruiken waar het water door heen loopt. Deze nemen meer warmte op. Het liefst ook meer dunner buizen, meer oppervlakte. Deze kun je het beste af te sluiten van de buiten lucht. Net als bij het raam in het voorbeeld. Dit zorgt er namelijk voor dat lekker warm wordt. Denk maar aan een auto die in de zon staat!

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk ook even naar het commentaar op het ontwerp in de link, daar staan ook wat zinnige dingen tussen om het beter te laten werken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien kan je een tuinslang nemen die je als een spiraal in de zon legt? de electromotor als pomp gebruiken...? met dit warme water wat je rond laat pompen kan je bv een emmer verwarmen (warmtewisselaar).