Welke bijdrage levert windenergie aan de totale behoefte aan energie. En wat gebeurt met de molens als er geen wind is, of juist te hard waait?

Voor de toekomstige discussie in Nederland maar ook Global moeten we weten welke bronnen we moeten gebruiken indien fossiele brandstoffen opraken, zullen we toch moeten weten welke vorm van energie opwekking efficiënt en goedkoop is, zonder dat er teveel aan CO2 wordt geproduceerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Dat is nou net het probleem. Het waait niet altijd als je de energie nodig hebt. En als het te hard waait moeten de oudere windmolens worden stilgezet. En de ellende is dat je energie niet kunt opslaan om het te gebruiken op een moment dat je het nodig hebt. Op dit moment wordt in Nederland vier procent van de energie opgewekt door windmolens en de trend is dalend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Zo is het precies! Het klinkt allemaal zo mooi met die windenergie, maar de praktijk valt flink tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vooral de politiek die windenergie tegenwerkt.
In de praktijk wordt elektriciteit opgewekt door centrales, van diverse soorten, in totaal 96% (afgezien van import of export) Die centrales volgen precies de dagelijkse vraag.
Wat windparken opleveren, heeft voorrang op het net. Dus leveren de centrales samen wat minder om de balans op het net te bewaren.
Omdat de windsterkte (gemiddeld over het land) langzamer varieert dan de dagelijkse vraag varieert, is het voor de centrales geen enkel probleem om de balans in stand te houden, en daarmee de windsterkte te volgen.
Als het veel waait is er in Nederland ca 10% windstroom, als het weinig waait is het nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ben ik het helemaal mee eens. Wind energie is een speeltje van de linkse partijen. laten we stoppen met nodeloos belasting geld uit te geven. Elk weldenkend mens begrijpt dat de overige energie moet komen uit gewone danwel kerncentrales.

Andere antwoorden (2)

Vorige maand was een topmaand voor windenergie in België. 10% van de productie was windenergie. Ik verwacht voor dezelfde periode in NL ook zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Da's mooi, een windige maand met hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. Maar: België loopt achterstand op met windenergie Windenergie is voor het eerste in de geschiedenis de snelst groeiende energiebron in Europa, maar België loopt achterop in die trend. Het voorbije jaar stond België op het gebied van investeringen in windenergie op een veertiende plaats. Dat is één plaats lager dan het jaar voordien. België is daarbij voorbijgestoken door Polen. Vooral het politieke niveau houdt een snelle groei van windenergie tegen. Amper één op de tien voorgestelde projecten krijgt immers de nodige vergunningen. Bovendien vormt de dichtbevolktheid van België een hinderpaal, maar voor het gemeenten is het ook interessanter om op de gronden woningen te bouwen in plaats van windmolens te plaatsen. Op zee zijn er wel mogelijkheden, maar ook daar lopen projecten vertraging op. Europese toplanden in windenergie zijn Duitsland en Spanje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
België bouwt nu een groot off-shore windmolenpark, waarin ook Nederland investeert. (privé-investeerders)
Dat zou de situatie veranderen.
Het antwoord op je vraag naar welke bronnen er wereldwijd gebruikt gaan worden is windenergie.
Sinds 2009 wordt er wereldwijd meer windpark dan fossiele centrales gebouwd, gemeten in MW opwek vermogen. Er staat nu ca 200.000 MW wereldwijd.
De reden hiervan is dat stroom uit windmolens concurrerend is met die van fossiele centrales. En een land wordt onafhankelijker van fossiele brandstof

Totdat alle centrales worden uitgezet, zullen de windmolens vooral werken om brandstof uit te sparen.
Stroom uit windmolens is ook geschikt voor elektrische auto's en om woningen te verwarmen.
Maar woningen moeten ook veel betere geïsoleerd worden.

Omdat centrales de vraag van de gebruikers altijd al volgen, werken de centrales gewoon wat harder als de wind afneemt. Een draaiende windmolen levert altijd een variërende hoeveelheid energie.
Als je er dicht bij staat, kun je horen dat hij op snelheid komt als een windvlaag aanhoudt. Na de windvlaag, blijft hij op snelheid doordraaien, en begint daarna weer langzamer te draaien.
Als de stroom uit alle windmolens in een gebied wordt samengenomen, vallen deze tijdelijke verschillen tegen elkaar weg.
Ook als er een stormfront over een windpark trekt, (waarbij windmolens de een na de ander uit kunnen gaan) wordt dat uit gemiddeld voor het heel gebied
Dit is goed te zien op een Spaanse website waar alle soorten energie naast elkaar gezet zijn. Klik op de taartpunt Wind van de derde link hieronder

De laatste bron leert dat het aandeel wind wereldwijd, eind 2010 ca 2,5% is, en dat in 2018 verwacht wordt dat het 8% zal zijn
In Nederland is het al een paar jaar ca 4%, er zit hier weinig groei in omdat het huidige kabinet liever geen concurrentie heeft voor zijn aardgas inkomsten.
Nederland doet het in de EU slecht, maar andere landen zijn veel verder. Nederlandse windenergie bedrijven zijn er wel, maar die werken vooral voor opdrachtgevers in het buitenland, waar wel windparken gebouwd worden.