Evolueren religies?

En zo ja, is er ergens een complete stamboom van die laat zien welke splitsingen er zijn geweest en welke zijn "uitgestorven"? (zie voorbeeld)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet mijn schema, hoor.
maar je hebt gelijk, daarom zoek ik een beter schema.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis een aantal religies in de stamboom die zonder twijfel ouder zijn dan die gene die genoemt worden... De Keltisch georiënteerde religies gaan bij mijn weten veel verder terug. En deze zijn er ondanks wat dipjes nog steeds. Maar er word in de stamboom net gedaan alsof deze er niet toe doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet van stambomen spreken nav religies... Ze ontstaan zomaar ergens en hebben geen ouders of zo...
Dus spreken van stamboom bij religies is onwetendheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, Xinix, ik ben onwetend, daarom zit ik op GV. Heb je een betere term?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, religies ontstaan zeker niet zomaar. Ze komen altijd voort uit een culturele context. En die is bijna altijd verweven met (één of meer) religieuze stromingen, of is er anders op z'n minst door beïnvloed. Er is dus zeker sprake van een stamboom; zo niet voor iedere religie, dan toch voor een groot percentage.

Het beste antwoord

Hier is eens een interessant stuk over geschreven door de evolutionaire bioloog Richard Dawkins. Hij denkt dat dit inderdaad gebeurd door een zogenaamde meme. Een meme is een soort gene in je hoofd. Het bevat niet alleen ideeën maar ook werelbeelden taal uitspraken et cetera. We verkrijgen meme doordat iets iemand zijn uitspraken of gedrag goed vinden en daarom over nemen. Zo'n meme evolueert dus inderdaad, het heeft direct niets te maken met overlevingskans maar wel met aantrekkingskracht tot die meme. De zelfde principes voor de meme telt als voor de genen het enige verschil is dat er een ander selectie mechanisme heerst. Het beeld van god wordt ook vast gelegd in een meme. Sommige mensen veranderen net wat van beeld vertellen dat aan andere die vinden dat een aantrekkelijk beeld dus dan veranderd hun beeld van god. Kortom als dawkins gelijk heeft evolueert religie wel degelijk. Ben je geïntresseerd in dit mechanisme dan raad ik aan "the selfish gene" van hem te lezen.

Toegevoegd op 18-05-2009 11:17:36
ik voeg nog even een interessante link toe met een leuk artikel over de meme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje! ik ben zeker geinteresseerd in het fenomeen religie, alhoewel ik zelf niet religieus ben.

Andere antwoorden (8)

Een mooie stamboom ken ik helaas niet, ik ken wel een heel uitgebreide website die alle goden en andere geloven per streek heeft ingedeeld:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zijn in het verleden en ook nu nog steeds groepen die zich afsplitsen van een bepaald geloof omdat ze het op details oneens zijn. Zo ontstaat er weer een nieuwe religie, of een nieuwe sekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religies evolueren inderdaad. Ik heb laatst een boek gelezen over het Jodendom. Daarin zitten erg veel elementen die overgenomen zijn uit de religie en rituelen van het oude Egypte. En in het Christendom zitten weer elementen van het Jodendom etc...

Uitgestorven religies zijn er natuurlijk ook. Denk maar aan hele oude Germaanse goden, het geloof van de Maya's etc.

Het schema dat in de vraag staat is (tot nu toe) het enige dat naar voren komt bij een zoektocht naar een stamboom der religies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herman Finkers zei hier ooit het volgende over:
"Er is één grote moederkerk, daaronder vallen allemaal kleine kutkerkjes met elk hun eigen afscheiding".

Maar ongetwijfeld evolueren religies.
Het gebeurt regelmatig dat leden van een bepaalde religie zich er niet helemaal in kunnen vinden en een eigen beweging beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ironisch genoeg zijn oko religies onderhevig aan de wetten der evolutie inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religies evolueren niet, dat wat dood is evolueert niet meer...

Elke religie wordt als sekte geboren, dan leeft het nog en dan kan het nog veranderen of evolueren...

Maar dan sterft de sekte, meestal overlijdt de man waar het om draait

En dan wordt de sekte geïnstitutionaliseerd en derhalve sterft de sekte.

Vervolgens als laatste wordt het een religie, dood en conservatief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
religie is allesbehalve dood, hoor!
het grootste deel van de wereldbevolking is religieus.
Vaak groeien religies juist na de dood van een man (siddharta, jesus christus, boeddha, lao-tse)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de man die sprak dat was het levende, dat maakte dat het revolutionair was...
Wat doen religies nu? Niets meer dan vechten en anderen manipuleren... Maar de jus is er niet meer, precies die personen die je aanhaalt, die harteklop is er niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o, bedoel je 't zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden nog steeds mensen door een of ander geloof aangestoken, hoor. Religies zat die nog springlevend zijn. Dichtstbij huis: in Oost-Europa worden nieuwe kerken bij de vleet gebouwd... En als je het over 'oprichters' hebt (eventueel op z'n pseudo-Chinees uitgesproken), er zijn er regelmatig die een nieuwe beweging opzetten her en der in de wereld.
ja gelukkig wel. Er zijn er een paar die niet evolueren en die zijn tot wegkwijnen gedoemd, dat is al zo vaak gebeurd.

In ons deel van de wereld heb je jodendom-christendom-islam die uit 1 bron voortkomen.

In de rest van de wereld heb je soortgelijke 'takken' van religie die steeds splitsen en samenkomen.

Waar het om gaat, denk ik, is wat het voor JOU doet en wat het betekenen kan. Helpt het je in de maalstroom van het leven, om je gevoel te ordenen, te genieten, te overleven, voor anderen iets te betekenen...

Als dat met een gedachtegoed niet meer goed functioneert dan sterft het vanzelf uit.

Leuke gedachte: het darwinistische principe geld ook voor religies:) wat niet werkt, sterft uit:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet helaas geen online voorbeelden van kerkstambomen. Ik heb wel een (lange) papieren versie van verscheidene stromingen uit de periode van enkele honderden jaren vóór het begin van onze jaartelling.

En ik heb ook ooit een (mooi uitgewerkte) stamboom gezien van hele vele kerkscheuringen binnen het Christendom sinds ±600 na Chr. Uitermate boeiend, alleen kan ik me niet eens meer herinneren waar ik die heb gezien. :-\

Maar goed, misschien zijn onderstaande twee links uit de Wikipedia een goed startpunt...