Omdat die dingen hen geraakt hebben, hetzij positief, hetzij negatief.

Als ik vroeger net zo goed de inhoud van boeken kon onthouden als sommige dingen die ik meegemaakt had, dan was ik cum laude afgestudeerd in alle studierichtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt dingen makkelijker op als je ze al vaker herinnderd hebt. Dit is niet echt een verklaring voor waarom je je die dingen in de eerste plaats onthoudt, maar wel van hoe dit kan uitgroeien. Steeds als je je herinnert van die keer dat je een bootje moest vouwen in groep 2 bij juffrouw Linda, wordt die herinnering makkelijker toegankelijk en zal die later op een onbewaakt ogenblik eerder boven komen borrelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een simpel antwoord op: Het geheugen is zo onmenselijk groot dat werkelijk ieder detail word opgeslagen in die grijze hersencellen massa...

Het is vervolgens de associatie met de specifieke gebeurtenissen die een onderscheid maakt in die grijze massa. Opslag in het bewuste, of opslag in het onderbewuste. Waarom bepaalde mensen bijvoorbeeld heel erg goed zijn om gebeurtenissen met een datum te koppelen is niet echt te verklaren. Het zal waarschijnlijk zijn dat men de gebeurtenis in kwestie als schokkend ervaren. Zo weten mensen nog erg gedetailleerd waar en/of waarom ze op een bepaalde plaats waren op 11 september 2001 rond 14 uur. Of toen het bericht doordrong dat John F. Kennedy vermoord was...

Een ervaring die in welke mate dan ook als schokkend, of erg plezierig/prettig over komt zal veel beter onthouden worden tot in lengte van dagen dan algemene gebeurtenissen. Zeg maar het "wie ben jij ook al weer" of "Waar ken ik jou ook alweer van" effect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt daar geen keuze in wat je wel en wat je niet onthoudt... Een beetje kun je het beïnvloeden, dat wel... Door herhalen, door het hardop te zeggen van tekst enz enz...
De reden is dat de hersenen altijd opnemen, soms meer en soms minder bewust... En jij als persoon hebt daar helaas niet al te veel invloed op...

Maar ik zou toch nog eens naar die zaken waarvan jij denkt dat ze insignificant zijn, te kijken op een stille regenachtige donderdagavond... Het zou heel goed kunnen zijn, dat hier iets ligt wat voorheen nog niet gezien is en dus voor jou toch een openbaring zou kunnen zijn... Waarom niet proberen, kost niets en zou iets op kunnen leveren...

succes met je zoektocht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het toch een grote indruk heeft gemaakt.
Het belang van de indruk is in de loop der jaren vervaagd maar de indruk van het moment niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou denken dat je vooral dingen onthoud die een grote en belangrijke betekenis voor je hebben (gehad).

Uit ervaring weet ik nu dat het anders is. Je hebt in je hoofd veel meer details dan je bewust weet.

Mijn geheugen werkt nu anders dan vroeger door een ongeval en paar weekjes coma vorig jaar. Sinds die tijd heb ik een veel visueler geheugen dan vroeger. Toen waren het meer feiten en verbanden. Nu plaatjes en sferen. Op onverwachte momenten, ik weet dan echt de trigger niet, kan ik herinneringen hebben van 20-30 jaar geleden. Met zeer veel details. Ik kan uittekenen wat ik zag als ik ergens fietste als jongen. Zonder gebeurtenis, gewoon de beelden. Ik zie de eendjes zwemmen, de omgeving in details. Heel apart. Dit is maar 1 voorbeeld, ik heb er veel. En het voelt soms als een avontuur. M'n ratio is wat geblutst (minder oplossend vermogen) dus heeft gevoel en sfeer meer ruimte gekregen. Dat verschil wordt mooi uitgelegd in Onverwacht Inzicht van Jill Bolte Taylor, een amerikaanse die als neurologe een hersenbeschadiging doormaakte. Een verslag van binnenuit dus:)

Een ander antwoord zou dit kunnen zijn: Wellicht onthoud een ander dingen anders omdat voor hem of haar de BETEKENIS van dezelfde feiten gewoon heel anders is. Voor jou 'niet ter zake', voor een ander (om jou onbekende redenen) heel belangrijk. Beschouw dit als het gebeurt van een afstandje en probeer een nieuwsgierige en welwillende houding naar die voor jou nieuwe betekenissen aan de dag te leggen. Het zal je veel leren en het is veel prettiger voor de ander en ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die juist zo mooi zijn. Ik onthoud nog altijd de eerste zeeëgel die ik met mijn hand gevangen had aan de middelandse zee, de eerst pizza in een dorpje Bogliasco, de eerste keer dat ik een zwarte cadillac fleetwood zag. Allemaal niet ter zake en onuitwisbaar. Gewoon omdat dat momenten waar van "OUAH"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat verwonderd mij ook al, goeie vraag, +1. Misschien zijn er plekken in je geheugen waar dingen langer opgeslagen kan worden. Ik zou graag zien dat ik wat nutteloze info kon deleten om er zinnigere info voor terug te kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag,
moet je maar eens opletten als je de radio aan hebt hoeveel liedjes je eigenlijk zo mee kan zingen,dat zijn er meer dan je denkt.

ook kan je je plotseling iets herrineren bij een bepaalde geur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er dingen zijn die je zo lang kan onthouden, ook al doen ze niet ter zake, zullen toch op de een of andere manier wel erg belangrijk geweest zijn! Vaak zijn ze gekoppeld aan een emotie, aan een bepaald moment, aan een heftige ervaring, ook al lijkt dat voor een ander een gebeurtenis van geen belang. Een ,onbelangrijke ervaring, kan ook gekoppeld zijn aan een eerdere ervaring, die wel van groot belang was. Wonderlijk is het feit , dat vrouwen hierin , totaal andere dingen herinneren dan mannen doen. Mannen onthouden vaak meer practische dingen en vrouwen meer iets van schoenen, gezichten, winkels, en vaak hele kleine pruldingen. Na jaren en jaren weten vrouwen nog precies dat daar vroeger een bakker zat, terwijl een man al gauw denkt, zal wel. Waarschijnlijk zijn daarom, onbelangrijke herinneringen toch op de een of andere manier wel belangrijk geweest voor de persoon zelf.