Is IQ belangrijker dan opleiding?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb willen wachten tot er reacties waren. Ik zou het bijna vergelijken als het ABC'tje in 1 tegen 100 (NCRV, zondagavond quizshow voor diegene die het niet kennen).

Ik wil echter een voorlopige conclusie neerzetten. Opleiding is een kanalisering om IQ te gebruiken.
Mijn grijze cellen zijn informatie geil. En met een hoger IQ dan gemiddeld (ca 135), ben ik altijd op zoek naar een betere oplossing als er uberhaupt een oplossing is.

Ik heb juist deze vraag hier gesteld omdat ik kan zien dat de meeste gerenomeerde antwoorders een antwoord geven uit hun visie, en geen Wiki antwoord. Eigen ideeen die de antwoorden vormen. Dat zoek ik in deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kennis is macht, zeggen ze wel. Dat klopt ook, als je namelijk veel weet kan je over veel zaken een oordeel hebben en een beslissing nemen.

Met een opleiding leer je een heleboel zaken, je vergaart kennis daarmee. Natuurlijk, na je opleiding ben je nog niet ervaren en heb je nog meer bij te leren, maar toch, met een opleiding heb je al een heleboel kennis.

Met een IQ (ik neem aan dat je een hoog IQ bedoelt) heb je alleen de mogelijkheid om veel te begrijpen en te leren. Het vertelt iets over je cijfermatig inzicht, je ruimtelijk inzicht, je taalkundige vaardigeheden e.d., maar het zegt niets over de kennis die je hebt in een vakgebied.

Daarom is op korte termijn opleiding belangrijker dan een hoog IQ, op lange termijn vervaagt het verschil omdat iemand met een hoog IQ wel in staat is om snel kennis te vergaren.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee wat teldt voor een cariere zijn diploma`s die bevestigen dat je over een bepaald iq beschikt en hoe lager hoe meer ddorzettingsvernogen.
Het laat zien dat je op een bepaald niveau kunt funtioneren.
Naast carriere geld dat je goed bent voor je omgeving en je medemens in nood helpt als belangrijker dan IQ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want als je niks met dat IQ doet, zal het ook niet groeien!
Dus opleiding is ook voor mensen met een hoog IQ noodzakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. IQ is uitsluitend een graadmeter voor je mogelijkheden, maar zegt niets over ze prestaties, je inzet en je vaardigheden. Wat je al gedáán hebt en wat je daadwerkelijk doet is voor je carriere veel belangrijker dan wat je allemaal kan. Met een IQ van 140 en alleen lagere school kom je helemaal nergens.Aan de top van het bedrijfsleven zitten ook niet zozeer mensen met een hoog IQ, maar mensen die weten hoe het spelletje gespeeld wordt.

Mensen met een (extreem) hoog IQ vind je vaak eerder in de kunstenaarswereld, het misdaadcircuit , kleine eigen bedrijfjes, en op de normale werkvloer maar met veel intensieve hobbies. Waarom dat precies is , is niet helemaal duidelijk. Vermoedelijk maakt de honger naar kennis, die veel intelligente mensen hebben, het ook moeilijk om langdurig op dezelfde plek hetzelfde werk te doen. En ambieer je inderdaad een beroep in een van deze richtingen, dan is je IQ daarvoor uiteindelijk belangrijker dan je opleiding.

Verder zijn voor heel veel beroepen / carrieres je sociale vaardigheden belangrijk, en die gaan verrassend genoeg lang niet altijd hand in hand met een hoge intelligentie. Het begrip IQ wordt dan ook zwaar overschat en te weinig gespecificeerd. Er zijn meer talenten dan alleen logisch denkvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. IQ wordt gemeten aan vaardigheden, die je oa opdoet tijdens je opleidingen. Iemand met een hogere opleiding heeft vanuit dat oogpunt direct een grotere kans op een hoger IQ. Veel dingen (Zoals snel rekenen en ruimtelijk inzicht) kunnen nl getraind worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder een behoorlijk IQ kan je geen opleiding volgen. Bedenk nu maar zelf wat het belangrijkste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort maar krachtig, zo is het maar net :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar van een hoge opleiding word jeniet per defenitie een beter mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was per definitie, de vraag niet.
je kan met een hoog iq wel autodidact worden ( jezelf leren denken en lezen )

heeft wel een nadeel om het zelf te doen

: de school is ook een hele coole plek om mensen te leren kennen en ook vaak is de leerstof die je krijgt best wel intressant

een cafe is duur om mensen te leren kennen

veel mensen kiezen wel voor autodidact te worden omdat : ze niet tegen de strengheid kunnen op school ....of dat ze moeite hebben om populair te worden bij hun klasgenoten.....of je kan ook aan straatvrees lijden.... dan is het ook leuker om thuis te blijven.....

ik ken wel mensen die selfmade milionair zijn : en hun school vroegtijdig verlaten hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geldverdienen kan ook zonder noemenswaardige opleiding, een paar klassen lagere school is daarvoor voldoende.
Opleiding is belangrijker. IQ is alleen een vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IQ is geen officieel meetpunt, een opleiding wel. Het bedrijfsleven kijkt alleen naar de opleiding, daaruit kunnen ze redelijk bepalen wat je IQ is. Maar bovenal bewijst de opleiding dat je enige kennis hebt in wat ze zoeken. Een IQ zegt dat totaal niet.